Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Dagens portræt

Hun er 85 år og stadig sulten

Lotte Freddie har været en del af modebranchen i syv årtier. Men hun hader betegnelsen ”grand old woman”. – Foto: Emil Kastrup Andersen.

Journalist og tidligere model Lotte Freddie har beskæftiget sig med mode, siden hun var purung og knokler ufortrødent videre. I dag fylder hun 85 år

Da der i sidste uge var modeuge i København, var der stor aktivitet på Lotte Freddies profil på billedmediet Instagram. Modeeksperten lagde billeder op fra modeshows og middage med folk i branchen med krystalglas og levende lys. Billederne var ledsaget af minianmeldelser af designernes kollektioner, hvor det blandt andet fremgik, at en sort læderkjole fra tøjmærket Ganni med hvide manchetter og ditto krave er på ønskelisten til næste vinter, ligeså er et par sennepsfarvede bukser i ternvævet polyester fra designeren Henrik Vibskov. Ja, hendes 2794 følgere kunne sågar opleve, at hun roste et sæt tøj i farven ”caffe latte”, som ellers må siges at være besnærende tæt på kuløren beige, som hun over årene gentagne gange har harceleret imod. Lotte Freddie er med andre ord fortsat i fuld vigør. I dag fylder hun 85 år.

Lotte Freddie blev født på Frederiksberg i 1935 og fik navnet Elise Tegner Albeck. Hendes grandonkel var billedhuggeren Rudolph Tegner, og hendes mormor var kongelig balletdanserinde. Det var Lottes mormor, der insisterede på at kalde hende Lotte i stedet for Elise. Hun var i England for at studere drama og engelsk på Cambridge University, da hun i 1952 begyndte sin karriere som model for nogle af de store couture-modehuse i London. Da hun senere vendte hjem til Danmark, fortsatte hun med at arbejde som model, der dengang var mindre glamourøst end i dag. I de fleste tilfælde skulle modellerne have eget tøj og egen makeup med, og det blev ikke særligt godt betalt, men Lotte Freddie knoklede ufortrødent og professionelt videre. Hun har selv sagt, at hun sørgede for at få sine børn uden for modeugerne, så hun ikke gik glip af en vigtig indtjening.

Da hun senere blev skilt fra sin mand, modefotografen Jørn Freddie, sørgede hun for at finde et godt hus til sig selv og sine børn. Fra 1979 etablerede hun sig som modejournalist og redaktør og trak på sin store viden fra mange år i modebranchen.

Hendes farverige tøjskab afspejler hendes mangeårige passion for beklædning, og hun smider aldrig noget ud, for moden går i ring, ved hun af erfaring. Således hænger et 30 år gammelt jakkesæt fra Yves Saint Laurent side om side med hindbærfarvede bukser fra 2nd Day og en koralfarvet tyrkisk silkenederdel. Modeeksperten er også et dannet menneske med en velassorteret bogreol og hang til god litteratur.

Der er noget udansk over Lotte Freddie. Hun kræver sin ret og siger højt, hvis der noget, hun gerne vil. Sådan lyder skudsmålet fra hendes ven og kollega, kulturredaktør Chris Pedersen, der kalder hende ”selvkørende, selvstændig og nysgerrig”.

Da hun i sin tid ikke kunne få lov at forsætte som moderedaktør på Berlingske Tidende som 67-årig, gik hun straks over på den anden side af gaden, hvor hun tilbød sig som moderedaktør til Børsen og fik jobbet, som hun bestred til hun var 76 år. Det værste ved Danmark i hendes optik er da også ”den lede jantelov”, som gør danskerne smålige, misundelige og angste for at stikke ud. Et åg, der blandt andet præger påklædningen og resulterer i, at ”det ender i en stor havregrødsportion”, som hun tidligere har sagt i et interview i Kristeligt Dagblad.

I 2019 var hun sammen med netop Chris Pedersen vært på DR K programmet ”Mode og sex”, som gennemgik de seneste 60 års modehistorie, set gennem forholdet mellem mode og sex, blandt andet kvindefrigørelsen i 60’erne og 70’erne og den moderne queer-bevægelse. I en lille introduktionsvideo til programmet sagde Lotte Freddie, at hun var træt af at blive kaldt dansk modes ”grand old woman”. Chris Pedersen siger:

”Hun hader den sathed, der ligger i at blive gammel. Hvis ikke man passer på, mister man nysgerrigheden, og så er du færdig i modebranchen, der netop handler om at være nysgerrig på den næste tendens. Det er Lotte fuldt ud bevidst om. Hun er uden for rammerne af alder, men inden for rammerne af moden.”

Derfor ser man også Lotte Freddie omgive sig med mennesker i alle aldre. Hun har sine veninder, der går helt tilbage til modeltiden, men også unge, modeinteresserede flokkes om hende som det modeikon, hun med tiden er blevet. Hun er charmerende, venlig og imødekommende og ikke sur, som en anmelder af førnævnte tv-program ellers konkluderede.

”Lotte Freddie udmærker sig mest af alt ved at fyre den ene sviner og definitive vurdering af andre mennesker og stil af efter den anden”, lød dommen i anmeldelsen hos mediet Soundvenue.

Der skal man huske, at tv aldrig viser hele sandheden, og at man som tv-vært er castet til en rolle, påpeger Chris Pedersen.

”Kender man det mindste til Lotte, vil man vide, at det snarere er mig, der er den fordomsfulde. Hun er et åbent menneske med etikken og moralen i orden, og så har hun en sult efter at vide mere, opleve mere. Der er noget i hende, som aldrig er blevet mættet.”

Netop det er nøglen til det gode liv for veninden, mener han.

”Der er noget virkelig imponerende over at blive ved med at arbejde og kræve sin ret som kvinde. Hun kunne ikke drømme om at gå på pension. Hvis hun stoppede, ville hun visne.”