Instruktøren bag "Orkestret": Min fantasiverden har altid været mere virkelig for mig end virkeligheden

Filminstruktør Mikkel Munch-Fals har altid haft et fantasispor kørende, som har virket mere virkeligt for ham end virkeligheden, og som er drivkraften bag hans film. I morgen fylder han 50 år

Mikkel Munch-Fals søgte ind på Filmskolen som 18-årig og fik afslag. 20 år senere fik han sin spillefilmsdebut med dramaet "Smukke mennesker".
Mikkel Munch-Fals søgte ind på Filmskolen som 18-årig og fik afslag. 20 år senere fik han sin spillefilmsdebut med dramaet "Smukke mennesker". . Foto: Privatfoto.

Allerede som barn havde Mikkel Munch-Fals ”en form for skizofren følelse af, at den virkelighed, andre levede i, var en form for teater, mens det fantasispor, der hele tiden kørte med en indre film, var mere virkeligt”.

Senere i livet husker han fantasisporet fra sin barndom meget tydeligere end de faktiske begivenheder. De 10 år i folkeskolen står ganske svagt i hans erindring, mens han ganske klart husker flere spor fra de indre film, der kørte i alle årene. ”Det var ofte temmelig melodramatiske historier, der indebar tab og sorg, vold og lemlæstelse – der var ikke meget komik og kærlighed over det,” som han siger.

Han tegnede og tegnede og kan i tilbageblik se, at hans billedserier var en slags filmmanuskripter og storyboards med kameraindstillinger, klip og scener. Han var også vild med at se film, i begyndelsen lige så meget for at opleve sin fars fornøjelse ved filmene som for selv at se dem.
”Men selvom det var voksenfilm, jeg ikke forstod så meget af dengang, husker jeg dem stadig 40 år efter med nærmest fotografisk hukommelse,” siger han.

Da han i 2010 debuterede som spillefilmsinstruktør med filmen "Smukke mennesker", beskrev anmelderne den som et drama om sex, ensomhed, begær og længslen efter at høre til. Og selvom hans anden spillefilm, "Swinger" fra 2016, fik knap så begejstrede anmeldelser, var der også her ros til instruktørens evne til at fremstille selv de mest karikerede og usympatiske personer med en særlig kombination af et skarpt satirisk blik og nænsom humanisme. Og da DR sidste år kunne lancere "Orkestret" en ny dramakomedieserie om livet i et symfoniorkester – med Mikkel Munch-Fals som manuskriptforfatter og instruktør – var der igen ros til den pinagtige udlevering af menneskets mindre flatterende sider med en forsonende undertone af empati.

”'Orkestret' er uden konkurrence det klogeste og sjoveste samtidssatire, DR har præsteret i årevis,” lød det fra en kulturjournalist, mens anmelderen her i avisen kaldte serien ”en fornøjelse at se – samtidig med at den gør lidt nas”.

”Jeg tror, at mit kunstneriske arbejde handler allermest om ensomhed som menneskeligt vilkår. Længslen efter at blive forstået og set på med milde øjne trods sine mest skamfulde sider optager mig meget. Det er nok mit eget håb om at blive tilgivet, der driver mig til at kaste et tilgivende blik på selv de mest skæve eksistenser,” siger han.

Ønsket om at kunne stå ved sine mest hemmelige tanker og drifter opstod tidligt hos den nu næsten 50-årige filminstruktør og manuskriptforfatter.

”Som 11-12-årig blev jeg meget introvert, efter at kæften indtil da nærmest ikke havde stået stille på mig. Jeg væltede ind i en formørket periode, hvor livet og tankerne og sanserne blev fyldt med en masse hemmelige ting, som jeg skammede mig over og gemte væk.”

Filmen blev hans ventil og hans kilde til håb.

”Når man som jeg var vokset op i et ligusterkvarter, hvor rammerne, for hvad man må tænke og føle og gøre, er meget snævre, føltes det som en enorm befrielse at se film, som afspejlede andre dele af livet og verden og andre dele af mennesket. Der var en tilgivelse og frelse i det, som jeg ikke oplevede at få hos nogen voksne i den virkelige verden,” siger han.

Som 18-årig søgte han ind på Filmskolen, fik afslag og ”blev livsvarigt fornærmet”. Han læste i stedet film- og medievidenskab på Københavns Universitet og begyndte at skrive filmmanuskripter.

I 2006 kom hans første kortfilm, "Partus", som fik en Robert for bedste kortfilm, og i 2008 kom endnu en kortfilm, "Ynglinge", der modtog flere internationale priser. Samme år blev han ansat på DR2 som vært på programmet "DR2 Premiere", som han var med til at udvikle som en arvtager til filmprogrammet "Bogart". Programmet og Mikkel Munch-Fals’ stil som vært blev mødt med både kritik og stor ros. Han blev kaldt "troværdig, skarp og vidende", når han tonede frem på skærmen iført skjorte, vest og butterfly for at levere ”skarpe analyser og spiddende kommentarer” med "naturlig autoritet”. Programmet fik gode seertal, og Munch-Fals blev kåret som årets mandlige tv-vært af Politikens læsere. DR ville gerne forlænge samarbejdet, men efter et år besluttede Mikkel Munch-Fals at satse på sin egen kunstneriske produktion, og året efter kom så hans spillefilmsdebut.

Fra 2015 til 2019 var han ansat som spillefilmskonsulent ved Det Danske Filminstitut, men efter fire år vendte han tilbage til sine egne projekter. ”Det var det rigtige tidspunkt, da jeg begyndte at blive misundelig på de instruktører, jeg behandlede ansøgninger fra,” som han siger.

I øjeblikket er han i gang med at skrive på en sæson to til "Orkestret". Derudover har han et par spillefilmsprojekter liggende, som han håber bliver forvandlet fra "fantasispor" til virkelige film på biograflærredet.

”De nye projekter er også beslægtede med det, jeg har lavet hidtil – i den forstand, at jeg altid prøver at skabe plads for tilgivelse i helt kristen forstand, uanset hvor vederstyggelige karaktererne er.”