Prøv avisen
Interview

Elisa Kragerup: Jeg er ikke længere bare den unge fremadstormende instruktør

”På Betty Nansen Teatret skal jeg ikke gøre mig selv til andet, end jeg er,” siger Elisa Kragerup om sin nye stilling. – Foto: Anne Bæk/STF/Ritzau Scanpix

Igennem de seneste otte år har den prisbelønnede teaterinstruktør Elisa Kragerup haft sin faste gang på Det Kongelige Teater, men nu springer hun ud på ukendt vand som ny direktør på Betty Nansen Teatret

Elisa Kragerup bliver ofte kaldt et stortalent. Siden hun for otte år siden blev færdig på Statens Teaterskole, har hun været fast tilknyttet Det Kongelige Teater. Her har hun blandt andet været en del af det anmelderroste ensemble Det Røde Rum. Hun er kendt for sine nyskabende opsætninger og for sin villighed til at tage chancer. Og nu tager hun endnu en. De vante rammer er fra den 1. juli nemlig blev udskiftet med Betty Nansen Teatret, hvor hun sammen med Eva Præstiin har overtaget direktørstolen fra Vibeke Windeløv.

”Jeg har været sindssygt glad for de muligheder, jeg har haft på Det Kongelige Teater. Men jeg synes også, det er vigtigt, at nogen fra min generation af teaterkunstnere vælger at tage ledelsesansvar,” siger hun selv om beslutningen.

Som direktør på teatret, der ligger på Frederiksberg i København, får Elisa Kragerup det primære ansvar for den kunstneriske ledelse, mens Eva Præstiin kommer til at stå for det administrative. Ud over direktørposten skal Elisa Kragerup instruere to stykker om året.

Hendes debutforestilling på teatret bliver Virginia Woolfs ”Orlando”. Når valget er faldet på lige netop det stykke, er det især på grund af den måde, forestillingen sætter spørgsmålstegn ved køn, identitet og tid. Tematikker, der har været bærende i meget af hendes arbejde.

Elisa Kragerup har altid været en læsehest, og ofte er det i litteraturen, at hun finder sin inspiration. Som instruktør har hun opsat fortolkninger af så forskellige værker som Klaus Rifbjergs ”Den kroniske uskyld” og ”Ovids Metamorfoser”, mens hun genremæssigt har beskæftiget sig med alt fra opera til nyskrevet dramatik. Skal hun sætte ord på, hvordan hun vælger stof, siger hun, at det handler om, at det skal vække hendes indlevelse og undren.

”Der skal være et eller andet, som jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre ved, eller som får mig til at stille spørgsmål,” siger hun.

Og noget kan tyde på, at den tilgang er den helt rigtige. På trods af, at hun kun er 38 år, bliver Elisa Kragerup hyldet som en af Danmarks absolut bedste teaterinstruktører, ligesom hun tidligere er blevet hyldet som et teater-es, en lysende stjerne og et kæmpetalent. Hovedpersonen selv er glad for anerkendelsen, primært fordi det har skabt en stor tillid til hendes kunstneriske virke. Noget, som er enormt vigtigt i arbejdet som instruktør, forklarer hun. Prædikatet som stortalent trækker hun dog på smilebåndene over.

”På et tidspunkt tænkte jeg: ’Nu kan I ikke længere kalde mig den unge fremadstormende instruktør’, for jeg har været færdiguddannet i otte år,” siger instruktøren, der flere gange har modtaget Reumert-prisen og tilbage i 2015 blev belønnet med Kronprinsparrets Kulturpris.

”Det mellemmenneskelige er altid stærkt i Elisa Kragerups dramatisering, og hun formår ved sine greb at ramme publikum, så forestillingen er medrivende og bliver siddende længe i kroppen efter tæppefald. Elisa Kragerup er en nyskabende og samlende kraft i dansk teaterliv, og hun mestrer at skabe forestillinger både til dem, der er vant til at gå i teatret, men også til det helt nye publikum,” lød begrundelsen fra kronprins Frederik blandt andet dengang.

Elisa Kragerup, der bor i København med sin kæreste, er født i 1979 og vokset op i et kunstnerhjem i Nordsjælland. Hendes første møde med teaterverdenen fik hun som syvårig, da hun tog med sin kapelmester-far på arbejde på Nørrebro Teater. Her fik hun en lille rolle som et af børnehjemsbørnene i musicalen ”Annie”. Fra da af var hun solgt til teatret og til den følelse af fællesskab, hun oplevede både på og bag scenen.

Erik Jacobsen er bestyrelsesformand på Betty Nansen Teatret og var for et år siden med til at ansætte den nye direktør. Han har fulgt Elisa Kragerup fra karrierens spæde start, hvor han selv var teaterdirektør på Det Kongelige Teater. Alligevel har han svært ved at sætte ord på, hvad det er, hun kan.

”Se et af hendes stykker,” siger han med et grin, inden han fortsætter:

”Hun er dybt original i den måde, som hun skruer sine stykker sammen på. Det gælder uanset, om det er klassiske eller nye forestillinger. Og det passer som fod i hose til Betty Nansen Teatret.”