Kalligrafiens stilfærdige mester

Bent Rohde er en af vore fremmeste grafiske formgivere og landets ubestridt dygtigste kalligraf. Han har præget generationer af studerende på Den Grafiske Højskole, og i dag fylder han 90 år

Kalligrafien er Bent Rohdes hjertebarn, og han har udgivet lærebøgerne ”Skriv smukt” og ”Skriv dekorativt”. –
Kalligrafien er Bent Rohdes hjertebarn, og han har udgivet lærebøgerne ”Skriv smukt” og ”Skriv dekorativt”. – Foto: Jørn Ungstrup

På døren til de studerendes klasselokale på 3. sal på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København bliver man hilst velkommen af en midaldrende herre med et venligt, men alvorligt ansigtsudtryk, foreviget i sort-hvid på en to meter høj fotostat. Lokalets navn, Atelier Bent Rohde, antyder, hvilken betydning samme herre har haft for uddannelsen i grafisk design – og for de mange studerende, der er blevet beriget af Bent Rohdes faglige kompetence og pædagogiske evner i årene frem til 1995, hvor han lod sig pensionere fra det, der dengang hed Den Grafiske Højskole. I dag fylder en af Danmarks fremmeste grafiske formgivere, og landets ubestridt dygtigste kalligraf, 90 år.

Bent Rohde blev udlært som håndsætter hos K. Rosendahls Bogtrykkeri i Esbjerg i 1949, og i 1956 var han med til at oprette Specialstudiet i grafisk formgivning – i dag studiet i Grafisk Design, en del af professions- bacheloruddannelsen i Visuel Kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København.

I 39 år underviste han her og satte sit præg på flere generationer af grafiske designere, der gjorde deres bedste for at leve op til lære-mesterens dybt professionelle, nærmest perfektionistiske tilgang til sit håndværk, der handler om udformningen og brugen af grafiske virkemidler, først og fremmest typografi. I løbet af samme periode underviste Bent Rohde desuden studerende på blandt andet Kunstakademiet, Skolen for Brugskunst og Danmarks Lærerhøjskole – altid med samme stilfærdige, men myndige tilgang.

Han har designet frimærker, udformet logoer og bomærker, tilrettelagt bøger og redesignet aviser, heriblandt Kristeligt Dagblad i 1991. Også det danske kongehus har gjort flittigt brug af hans kunnen. Blandt andet var det Bent Rohde, der designede Kronprins Frederiks monogram på grundlag af Dronningens skitser.

I 1992 tilrettelagde han Det Nye Testamente, som netop var blevet nyoversat, i en særlig udgave, der dengang blev kaldt ”en lomme-perle” – en lille bog, som kunne være i en inderlomme eller i selv den mindste dametaske.

Rigs- og Slægtsbibelen, som i 2000 udkom samtidig på dansk, grønlandsk og færøsk, var med vignetter af dronning Margrethe og typografi af Bent Rohde.

Selvom han nu har været pensionist i snart et kvart århundrede, fortsætter Bent Rohde ufortrødent sit kreative virke. I sit otium blev han af Søren Kierkegaard Forskningscenteret bedt om at tilrettelægge den samlede, reviderede og kommenterede udgave af samtlige Søren Kierkegaards værker, i alt 28 bind med tekst og 27 bind med kommentarer. De første bind udkom i 1997, og værket blev først afsluttet i 2013.

Efter i en årrække at have boet i Værløse ved Hareskoven flyttede Bent Rohde i 2007 til Faaborg sammen med sin hustru Lise, og i dette forår markerede Faaborg Museum den forestående runde fødselsdag med udstillingen ”Kalligrafisk Lyrik”, hvor den gamle mester præsenterede smukke kalligrafiske udgaver af digte af blandt andet Nis Petersen, Tom Kristensen og Tove Ditlevsen.

Bent Rohde har blandt andet modtaget Knud V. Engelhardts Mindelegat, Statens Kunstfond, Levison Prisen samt Forening for Boghaandværks Ærespris. Han er ridder af Dannebrog og har siden 2005 modtaget Statens Kunstfonds livsvarige kunstnerydelse.

Bent Rohde har tre voksne børn – de to er fulgt i faderens fodspor og er blevet grafiske designere, hvorimod storesøster valgte at blive luftkaptajn og blandt andet har fløjet den stolte farmand til De Kanariske Øer – samt fire børnebørn og syv oldebørn.