Komponist til Guds tjeneste

Tidligt besluttede komponisten Bernhard Lewkovitch, der også har været mangeårig anmelder og klummeskriver her i avisen, at bruge sit store musikalske talent til gavn for kirken. I morgen fylder han 90 år

Bernhard Lewkovitch, der her er fotograferet i sit hjem i Bredgade i København. har skrevet sin kirkemusik til brug for den romersk-katolske kirke, men hans værker bliver også brugt af mange protestantiske kirker.
Bernhard Lewkovitch, der her er fotograferet i sit hjem i Bredgade i København. har skrevet sin kirkemusik til brug for den romersk-katolske kirke, men hans værker bliver også brugt af mange protestantiske kirker. . Foto: Torben Stroyer/ritzau.

Allerede før komponisten Bernhard Lewkovitch kunne spille på klaver, lærte han at folde sine barnehænder og bede til Gud. Det havde han også brug for. For han voksede mildt sagt op under trange kår, men troen og kirken blev sammen med hans store musikalske talent tidligt hans redning.

Lewkovitch, som i morgen fylder 90 år, voksede op i en katolsk indvandrerfamilie i København. Forældrene var indvandret til Danmark fra Hviderusland. De slog sig ned i København, hvor faderen arbejdede som skrædder, men det var svært at få pengene til at række til en børneflok på syv. Som aflastning blev Bernhard Lewkovitch derfor allerede som dreng sendt til et cistercienserkloster i Allerslev ved Roskilde. Han kom først tilbage, da han skulle begynde i Sankt Ansgars katolske drengeskole i København.

Da han var 12 år, forlod faderen familien. Det kom moderen sig aldrig over, og hun havde hverken mentalt eller økonomisk overskud til at tage sig af børnene, der blev anbragt rundt om på forskellige hjem. Bernhard Lewkovitch kom først på et drengehjem og siden til Dalum Kloster ved Odense. Da han vendte hjem, blev han optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og uddannet som organist. Han blev ansat som sanger og senere som kantor ved den katolske domkirke Sankt Ansgar Kirke i København. Allerede dengang opfattede han sit arbejde som et kald. Og det var også her, at han som 22-årig fik beskeden om moderens død en søndag morgen efter højmesse i 1949.

”Jeg kørte ud på hospitalet med det samme og fandt hende i hospitalssengen. Dér lå hun så smukt med sin rosenkrans på brystet. Jeg kyssede hende, gjorde korsets tegn på hendes pande og kørte tilbage til kirken. Da indgik jeg en pagt med Helligånden, som blev afgørende for mit liv,” har han fortalt her i Kristeligt Dagblad, hvor han i mange år også var musikanmelder og klummeskribent. For den dag, hans mor døde, lovede han Gud, at han ville bruge sit talent i kirkens tjeneste.

På konservatoriet var han ellers både blevet lovet en lys fremtid som verdslig komponist og sanger. Men selv betragtede han sit talent som en nådegave, som han bedst kunne bruge i kirken.

Siden har han netop skrevet mange korværker, motetter og meget andet til brug i kirker og menigheder. Og Bernhard Lewkovitch anses for at være en af de største fornyere af kirkemusikken. Han har modtaget adskillige priser, herunder det prestigefyldte Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat ikke bare en, men hele to gange. I 1972 fik han også et diplom af byen Assisi for sit værk ”Il Cantico fratris Solis”, Solsangen, som han har skrevet til ære for Frans af Assisi.

Og herhjemme er hans musik til hans egen forundring også blevet brugt meget i folkekirken. Mens musikken og kirken således har fulgt ham det meste af livet, har han også holdt sammen med hustruen Ruth det meste af sit voksenliv med base i hjemmet på Bredgade i København. Og selv er han stadig taknemmelig for, at nogen både lærte ham at spille musik og at bede. For det gav ham retning i livet, har han også fortalt her i avisen.

”Bønnen har fulgt mig, siden jeg var ganske lille og er for mig lige så naturlig som at vaske hænder. Når min sidste time engang kommer, er mit største ønske, at jeg går herfra med bønnens fred på læben.”