Kunsten at tilgive

Nils Malmros har i hele sin karriere skabt stærkt selvbiografiske film, og det fortsætter han med. I denne uge kom det frem, at hans næste film handler om hans og hustruens store personlige tragedie

Filmen vil være en følelsesmæssig modvægt til det, der skrives lige nu, siger Nils Malmros, der gerne vil fortælle om sin store, personlige tragedie, men først når vi har set filmen ”Sorg og Glæde”. –
Filmen vil være en følelsesmæssig modvægt til det, der skrives lige nu, siger Nils Malmros, der gerne vil fortælle om sin store, personlige tragedie, men først når vi har set filmen ”Sorg og Glæde”. –. Foto: Kristine Kiillerich.

Historien skulle egentlig først have været fortalt den 14. november, hvor filmen Sorg og glæde har premiere i de danske biografer. Men i denne uge kom det frem, at filminstruktøren Nils Malmros og hans hustru, Marianne Tromholt, for knap 30 år siden gennemlevede en meget stor personlig tragedie: De mistede, dengang i 1984, deres ni måneder gamle datter, Anne.

Formiddagspressen har beskrevet, hvordan Marianne Tromholt under en psykose slog datteren ihjel, og Nils Malmros har været udsat for pres for at fortælle hele historien.
LÆS OGSÅ: Malmros: Instruktører prostituerer sig

Den 68-årige aarhusianske filminstruktør har gennem hele sit kunstneriske livsværk skabt filmperler, der dybest set alle handler om ham selv, og det har gjort ham til en af landets mest personlige filmmagere. I forbindelse med filmene har han i årenes løb givet interviews, hvor han supplerer det kunstneriske produkt med detaljer fra sit liv. Datterens død og den livslange kærlighed til sin kone vil han således også gerne fortælle om men først, når vi har set filmen.

Filmen vil være en følelsesmæssig modvægt til det, der skrives lige nu. Den vil forklare alt det, folk gerne vil have svar på, siger Nils Malmros med sin rolige, venlige stemme i telefonen, da også Kristeligt Dagblad forsøger sig med en interviewforespørgsel.

Han vil dog gerne korrigere en misforståelse om, at hans kone havde en fødselsdepression, da den fatale handling fandt sted. Der var, siger han, tale om, at hun var i en psykotisk tilstand i forbindelse med sin maniodepressive sygdom. Hun var indlagt, men var hjemme på weekend, da tragedien indtraf. Nils Malmros selv var midlertidigt ude af huset. Marianne Tromholt fik efterfølgende en behandlingsdom og genoptog senere sit virke som lærer. Ægteparret bor stadig i villaen i Højbjerg, syd for Aarhus, hvor de boede i 1984, og deres kærlighed til hinanden er intakt.

I forbindelse med sin seneste film, Kærestesorger fra 2009, sagde Nils Malmros, at han muligvis havde endnu en film i sig, og at den i givet fald ville komme til at handle om den modne kærlighed. Det er den film, vi allesammen kan glæde os til at se til november.

Baggrunden er ufattelig tragisk, men under og over den vil ligge en dybfølt og frem for alt tilgivende, gensidig og moden kærlighed. Det er den historie, Nils Malmros gerne vil fortælle alle os, der undrende spørger os selv: Hvordan kan en mand tilgive sin kone, at hun har slået deres fælles barn ihjel?

Nils Malmros er uddannet læge og arbejdede i flere år på Aarhus Kommunehospital sideløbende med sin filmkarriere. Blandt andre har sognepræsten Flemming Pless i den forløbne uge været inde på, at netop lægegerningen kan have hjulpet Nils Malmros gennem tragedien, fordi han klinisk har kunnet forholde sig til sin kones sygdom. Men det er ikke hele forklaringen parret havde ikke været sammen i dag, hvis det ikke havde været for deres store kærlighed og skæbnefællesskab, mener Pless.

Nils Malmros har skabt 11 spillefilm. Han debuterede i 1968 med En mærkelig kærlighed, og derefter er der regelmæssigt kommet en film fra hans hånd hvert femte-sjette år.

Mest kendt er nok Kundskabens træ fra 1981, der er kanoniseret af Kulturministeriet, men også Skønheden og udyret fra 1983 og Kærlighedens smerte fra 1992 blev store publikumssucceser. Malmros har flere gange været nomineret til Guldbjørnen på filmfestivalen i Berlin, og fire gange har han vundet Bodil-priser for Bedste danske film. Han er kendt for en tæt og næsten pedantisk instruktion af skuespillerne og har ofte arbejdet med børn og unge amatørskuespillere.

I Glæde og Sorg er det skuespillerne Helle Fagralid og Jakob Cedergren, der spiller rollerne som ægteparret, der mister deres eneste barn på højst dramatisk vis.