Prøv avisen

Kvindelig iransk islamkritiker med skarpe holdninger

Firoozeh Bazrafkan har mange gange gjort sig bemærket med sine kontante synspunkter. – Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/.

Firoozeh Bazrafkan er dømt for at omtale muslimske mænd som voldtægtsmænd, der slår deres døtre ihjel. I lørdags gav hun en skråt op-finger til komikeren Omar Marzouk i en debat på landsdækkende tv

Jeg er en idiot, som går op i kunst og menneskerettigheder verden over.

Sådan beskriver den iranskfødte billedkunstner og ytringsfrihedsforkæmper Firoozeh Bazrafkan sig selv på sin profil på det sociale medie Twitter.

Lørdag gjorde hun sig særdeles bemærket i DR 2s debatprogram Deadline, hvor hun med en udstrakt langemand og en serie af bandeord kritiserede den dansk-egyptiske komiker Omar Marzouk for ikke at tage dødtrusler mod islamkritiske røster alvorligt. Han omtalte hende forinden som en middelmådig kunstner og anklagede hende for ikke at have bidraget med noget til debatten.

LÆS OGSÅ: Selvlært - og fuld af bullerfnis

Inden udsendelsen havde Firoozeh Bazrafkan i harske vendinger kritiseret komikeren i en video, som DR havde lagt på internettet som reklame for udsendelsen. Såvel udsendelsen som debatten udspringer af, at Omar Marzouk ikke mener, at man skal tage trusler fra fundamentalister alt for alvorligt, hvilket billedkunstneren er lodret uenig i.

Firoozeh Bazrafkan er født i Iran i 1982 i den sydvestlige storby Shiraz. I 1986 flygtede familien til Danmark og den aarhusianske ghetto Gellerupparken og rykkede derefter videre til Randers, hvor hun har gået på den lokale kunstskole. I 2008 blev Firoozeh Bazrafkan master fra Det Jyske Kunstakademi.

Barndommen i Iran har været med til at forme hende som menneske og har haft stor betydning for, at hun er blevet ytringsfrihedsforkæmper og åben kritiker af islam. Forældrenes flugt har været med til at inspirere hende til at være aktiv, når hun føler, at ytringsfriheden er under pres.

Gennembruddet som kunstner kom i 2007 med et installationsværk, hvor titlen Vantro blev markeret med tusch i et eksemplar af Koranen. Ud over kunsten er Firoozeh Bazrafkan blogger og debattør og beskæftiger sig med socialt arbejde for at hjælpe andengenerationsindvandrere i Aarhus. Desuden har hun markeret sig som fortaler for homoseksuelles rettigheder.

Den dansk-iranske kunstner har også før weekendens debat markeret sig med kritik af såvel sit fødeland som muslimer i Danmark. Eksempelvis lod hun sig i 2011 fotografere nøgen i sympati med den egyptiske kvinderettighedsforkæmper Aliaa Magda Almahdy, der havde gjort sig upopulær i Egypten ved at posere afklædt.

Efter at debattøren Lars Hedegaard blev dømt for kritiske udtalelser om muslimske mænd, hvor han i et interview blandt andet havde sagt, at de voldtager deres egne børn, fulgte Firoozeh Bazrafkan op med et blogindlæg på Morgenavisen Jyllands-Postens hjemmeside:

Jeg er meget overbevist om, at muslimske mænd i meget stort omfang verden over både voldtager, mishandler og slår deres døtre ihjel, skrev hun i indlægget, der i september sidste år førte til, at Vestre Landsret dømte hende efter straffelovens paragraf 266 b, den såkaldte racismeparagraf.

Firoozeh Bazrafkan har tidligere været medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse og har selv flere gange modtaget trusler for sine holdninger. Selskabets konstituerede formand, Katrine Winkel Holm, har siden debatprogrammet i lørdags vist sin støtte og kritiseret Omar Marzouk:

Når han (Omar Marzouk red.) vælger at håne en dødstruet i stedet for som noget helt elementært at bakke hende op, giver det et rystende indblik i kynismen i den kreative klasse, skriver hun i et indlæg forfattet sammen med bestyrelsesmedlem Dan Ritto på Trykkefrihedsselskabets hjemmeside.