Medina bød velkommen til en ny slags popmusik. Nu fylder hun 40

Sangerinden Medina fylder 40 år onsdag. Hun har skændtes med pressen og er ikke anmeldernes favorit, men hun er ikke til at komme udenom

Den danske sangerinde og sangskriver Medina har tjent millioner af kroner og har ifølge ekspert banet vejen for en ny slags popmusik. Men berømmelsen har hun aldrig fundet sig helt til rette i.
Den danske sangerinde og sangskriver Medina har tjent millioner af kroner og har ifølge ekspert banet vejen for en ny slags popmusik. Men berømmelsen har hun aldrig fundet sig helt til rette i. Foto: Peter Troest/Gonzales Photo/Ritzau Scanpix.

Den ene dag solgte hun sandwiches i en lille butik i København. Den næste, eller sådan virkede det, eksploderede hun ud af radioen, ind i de danske stuer og øregange, hvor hun blev siddende.

For 14 år siden, i 2008, udgav Medina Danielle Oona Valbak, bedre kendt som Medina, singlen "Kun for mig", som blev et stort hit.

Sangeren, som onsdag fylder 40 år, har siden da delt vandene. Hun har tjent millioner på sin musik, på trods af at anmelderne har sablet hendes plader ned. Hun har været yndlingsstof i de kulørte blade og genstand for stor offentlig bevågenhed – selvom det ikke har været med hendes gode vilje. Men uanset hvad man måtte synes om hende, er hun ikke til at komme udenom.

“Hun var fuldstændig banebrydende, da hun kom frem,” siger Anders Reuter, som er lektor i populærmusik på Lund Universitet. 

“Hun var på forkant med den musikalske udvikling – og det er altså sjældent, at det er tilfældet i Danmark.”

Anders Reuters forskning handler blandt andet om den popmusik, som gjorde sit indtog omkring 2000'ernes afslutning og 2010'ernes begyndelse. 

“Medinas musik har elementer af den skandinaviske, melankolske og melodiøse pop, som har en molpræget lyd. Det kan sammenlignes med Rocazino eller Sebastian. Det er kombineret med en hårdtpumpende rytme, hvor stortrommen og synthesizeren er i centrum,” siger Anders Reuter. 

Han påpeger også, at hverken Medina selv eller hendes musik er blevet betragtet som en del af parnasset. 

“Jeg tror ikke, hun har fået en eneste god anmeldelse igennem sin karriere. Hendes musik og udtryk blev ikke betragtet som korrekt eller fint. Hun har ikke passet ind,” siger han.

I 2010 gav hendes navn også anledning til kontrovers. Sangerens fødenavn er Andrea Fuentealba Valbak, men efter et besøg hos en numerolog ændrede hun navn til Medina, som også er hendes kunstnernavn. Medina er imidlertid også navnet på den næsthelligste by i islam. En gruppe på 15-20 muslimske drenge med indvandrerbaggrund kastede under en gratis koncert i Ishøj ved København æg efter Medina og hendes band, angiveligt som protest mod hendes navn. Fra scenen kaldte hun dem for "dårligt opdragede" og "respektløse". Resten af publikum bifaldt Medinas svada.

Ifølge sognepræst Karsten Møller Hansen er Medina blevet ikonisk blandt andet på grund af sin insisteren på at stå fast ved, hvem hun er, og hvad hun vil have.

“Hun har været med til at åbne for en ungdom, som er i fuld gang med at insistere på sig selv, særligt pigerne. Hør os, vi har det svært, siger de. Jeg tror, hun har været med til at lære piger at turde danse alene, ikke at skulle vente på en dreng, som hellere vil stå i baren med sine drengevenner. Det er modigt,” siger han.

“Jeg er sikker på, at når min 10-årige datter bliver stor nok til at skulle på klub, så er
Medina der pludselig igen. Så synger hun med på de samme sange, som hendes mor også gjorde,” siger han.

Men alt har ikke altid været fryd og gammen for sangeren.

“På sine gode dage er hun stærk nok til at få mange andre kvinder med. På sine dårlige dage har hun måske ikke været stærk nok til den branche, hun selv har valgt,” siger Karsten Møller Hansen.

 I 2013 kom Medina og en journalist fra ugebladet Se og Hør i karambolage, hvor Medina angiveligt overfusede og spyttede på journalisten i kølvandet på en heftig dækning af sangerens privatliv.

Medina har i perioder holdt medierne ud i strakt arm. Og det overrasker ikke dokumentaristen og vennen Kaspar Astrup Schröder, som tidligere i år udgav portrætfilmen “Medina” om sangeren. Han kendte hende før gennembruddet og havde svært ved at genkende hende i de kulørte blades overskrifter.

“Da jeg lavede filmen, var jeg med til nogle af hendes akustiske intim-koncerter. Hun spiller nogle af sine sange i komplet mørke. Til at starte med forstod jeg det ikke helt. Men efterhånden gik det op for mig, at hun hellere vil høres, end hun vil ses,” siger han.

“Hun vil hellere være til stede hos publikum. Jeg havde en forventning om, at popmusik generelt skal være bred, lettilgængelig og overfladisk. Men det var tydeligt at hendes tekster, som ofte tager udgangspunkt i hendes eget liv og er ret personlige, resonerer med hendes publikum,  unge som gamle,” siger Kaspar Astrup Schröder.

“Hun har været ked af, at opmærksomheden omkring hendes privatliv i en lang periode overskyggede hendes kunst. Hvis man ser på alt det, som Medina har været igennem i de sidste 15 år, så synes jeg, det er fantastisk, at hun stadig står på scenen. Medina lever og ånder for sin musik. Hun har en kreativitet i sig, som intet kan stoppe.”