Mennesket er hendes projekt

Forfatteren Ida Jessen er nomineret til landets største litteraturpris, BG Banks litteraturpris

Ida Jessen er nomineret til landets største litteraturpris. -- Foto: Morten Holtum.
Ida Jessen er nomineret til landets største litteraturpris. -- Foto: Morten Holtum.

Hvis man slår op i den nyeste udgave af "Danske digtere i det 20. århundrede", finder man ingen biografi over forfatteren Ida Jessen.

Det kan virke som en pinlig forglemmelse fra redaktionen af værket, og så alligevel. For selvom Ida Jessen i går blev offentliggjort som den ene af de tre nominerede til BG Banks store litteraturpris, så lå hun som forfatter på vippen i berømmelse, da "Danske digtere i det 20. århundrede" udkom.

For vist har Ida Jessen skrevet i mange år, vist er hun fuldtidsforfatter og vist er hun den af de tre nominerede, man må tippe som den mest oplagte favorit. Men reelt er det hele gået meget stærkt. Hendes store gennembrud kom med romanen "Den, der lyver" i 2001, og først med "Det første jeg tænker på" er hun blevet en af de forfattere, alle bare taler om, som alle har læst, og som alle har været fascineret af. Ikke en skeptisk tøven har lydt fra hverken anmeldere, professionelle eller helt almindelige læser, når talen har været på romanen om den 38-årige Birgitte, der rejser til Hvium for at hele sine selviske sår efter forholdet til en gift mand og komme til rette med sig selv, sin alder og sit liv. Men som i stedet ender i en tragedie af så store menneskelige dimensioner, at det er decideret fysisk hårdt, næsten ulideligt, at læse romanen til ende. Hvis ikke det var, fordi man må. Fordi man simpelthen ikke kan andet.

At Ida Jessen har fået så kolossal en gennemslagskraft skyldes mange forhold, men ikke mindst en særlig, personlig evne til at forene det meget komplekse, symbolske med det helt opslugende genkendelige. Beskrivelserne af det svulmende, varme augustlandskab i "Det første jeg tænker på" får en til at længes til Hvium, hvor bogen foregår, samtidig med det på eventyrlig og uhyggelig vis er en optrapning og en understregning af tragedien, da drengen Gustav bliver dræbt og familien splittet af sorg for øjnene af tilskueren Birgitte. Som er den eneste, der på sin egen, ikke helt renfærdige, måde kommer styrket ud af oplevelsen.

At vælge en jeg-fortæller, som har en dagsorden, hun udmærket godt ved, hun skal skjule for læseren, som lyver for os, men som til gengæld heller ikke pynter romantiserende på sin egen indsats i den forfærdelige tid i venindens præstegård, er karakteristisk for Ida Jessens stil. Hun er helt Blichersk i sin brug af realismen og de tryllebindende effekter fra thrilleren. Læs aldrig Ida Jessen i sengen, for man ligger der og vender side på side på side, og lige pludselig er klokken fire og natten næsten svunden – fordi hun er uslippelig.

På den måde er hun en folkelig fortæller, uden at der er nogen tvivl om romanernes store genlæsningsværdi, hvis man skal gøre sig håb om at komme bare lidt til bunds i det hemmelighedsfulde univers bag det falske skønmaleri.

Men Ida Jessen kan også sine klassikere, sin litteraturhistorie og præstegårdsmiljøet fra andre end Blicher. Uddannet som præstedatteren fra Thyregod er som cand.mag i litteraturhistorie og den massekommunikation, hun rent faktisk viser et litterært talent for med sine romaner. Forfatter har hun villet være, siden hun var en lille pige, og så sikker var hun, at hun i det øjeblik, hun vidste det, løb ud på badeværelset til sin mor og fortalte det. "Det var da en glimrende ide" sagde moderen, og det kan tusindvis af læsere kun give hende ret i.

Forfatterskolen har hun til gengæld ikke gået på. Hun siger selv, hun vidste, hun ville blive afvist, for hun var slet ikke ironisk nok i sin stil. Det hun vil med sine bøger er at sige noget om, hvordan det er at være menneske. Hendes projekt er, hvad der sker, når tilværelsens store slag rammer én lige i hjerteregionen. Når meningen pludselig forsvinder, og vi skal kæmpe os tilbage til den – et eller andet sted.

For det romanprojekt er hun nomineret til landets største litteraturpris i konkurrence med Erling Jepsen og Thorstein Thomsen. Hvem der vinder pengene og de fleste læserstemmer offentliggøres på Bogmessen i Forum den 19. november.

kultur@kristeligt-dagblad.dk