Prøv avisen
Portræt

Rune er nyudklækket student med fremtidskursen sat

Rune Bruun Horvath Olesen blev efter tre både hårde og sjove år i denne uge student fra Slagelse Gymnasium. Til august rejser han ud i verden og væk fra skolebænken, som han har siddet på de sidste 13 år. – Privatfoto.

I disse dage fylder studenterhuer i bybilledet rundtomkring i landet. 19-årige Rune Bruun Horvath Olesen fra Korsør er en af de nyudsprungne studenter. Han forlader gymnasiet med et gennemsnit på 7,6 og en plan om både udland og uddannelse

Professionel fodboldspiller. Det var det, 19-årige Rune Bruun Horvath Olesen fra Korsør drømte om at blive, da han var yngre. Da han som 16-årig startede på Slagelse Gymnasium, blev drømmen om en karriere på græsset i Brøndby dog skiftet ud med en drøm om en fremtid som gymnasielærer i idræt og samfundsfag.

Den drøm har holdt ved gennem gymnasiet og været en motivation på vejen til studenterhuen. Men inden han søger mod universitetet, står der et sabbatår i udlandet på programmet. Destinationen hedder Ungarn, hvor Rune Bruun Horvath håber på at lære det land, hans far kommer fra, bedre at kende.

Det var helt naturligt for Rune Bruun Horvath Olesen at vælge at fortsætte på stx, det almene gymnasium, på Slagelse Gymnasium efter 10 års skolegang, først på Baggesenskolen i Korsør og derefter på Brøndby Idrætsefterskole.

Med en mor, der er folkeskolelærer, smagte han allerede dengang på idéen om at gå lærervejen. Idræt, særligt fodbold og håndbold, fyldte meget i hans liv, og på gymnasiet kunne han starte på en linje, hvor både samfundsfag og idræt var i højsædet.

Til forskel fra matematik er der i de to fag ikke et facit, men mulighed for diskussion, og det sætter den unge student pris på. Derimod var gymnasiets mere almendannende del som oldtidskundskab og de islandske sagaer i dansk noget, han skulle bide i sig.

Modsat mange af klassekammeraterne, der gik en mere uklar fremtid i møde, havde Rune Bruun Horvath Olesen en klar plan fra dag et. Gymnasiet skulle få ham videre til en universitetsuddannelse i idræt og samfundsfag.

Afklaretheden var en hjælp gennem gymnasiet, men omvendt gjorde det også, at der var nogle fag, han havde svært ved at relatere til.

Når han var ved at køre sur i skolen, var det klassekammeraterne og fællesskabet, der holdt ham oppe og fik ham til at møde op om morgenen. For selvom det var for at komme tættere på en fremtidig karriere, at han startede i gymnasiet, er det studieturene, festerne og dagligdagen sammen med gymnasievennerne, der har betydet mest for Rune Bruun Horvath Olesen.

Igennem alle tre år har han haft arbejde ved siden af gymnasiet. I 3. g var det til tider en træt ung mand, der mødte ind, da han i perioder nærmest arbejdede fuldtid på et lokalt autismecenter, hvor han fungerede som støtte for flere beboere.

Mange af timerne lå om natten, og når skoledagen var omme, havde han indimellem været vågen i 35 timer. Men arbejdet var nødvendigt, for lønnen blev lagt tid side og sparet op, så Rune Bruun Horvath Olesen til august kan realisere næste del af sin fremtidsplan.

De sidste par år har han vidst, at når studenterhuen var kommet i hus, ville han rejse til Ungarns hovedstad, Budapest, og holde sabbatår.

Hans far er oprindeligt fra Ungarn, og Rune Bruun Horvath Olesen har meget familie i landet, som han sammen med sine forældre og tre brødre har besøgt flere gange.

Det næste år vil han bruge på at lære landet endnu bedre at kende på egen hånd. Han vil starte på at sprogkursus, så han kan blive bedre til sproget og forsøge at få sig et job som bartender eller guide. Selvom Rune Bruun Horvath Olesen med sin familie har haft adresse på både Fyn, Sjælland og i Jylland, bliver det første gang, at han skal bo alene, og første gang hans bopæl ikke er i Danmark.

Efter et sabbatår eller to vil Rune Bruun Horvath Olesen søge ind på universitetet i Aalborg eller Odense. Inden sidste eksamen undersøgte han, hvilket gennemsnit man skulle have for at komme ind sidste år.

Svaret var 7,6, og Rune Bruun Horvath Olesen regnede ud, at han i den sidste eksamen skulle få 12 for at nå op på det gennemsnit. Det motiverede ham til at tage sig ekstra sammen til den sidste eksamen, og indsatsen belønnede sig.

Den unge mand fra Korsør kom ud af eksamenslokalet med et 12-tal for sin præstation i AT, der er et fag, hvor man laver et projekt, der kombinerer to fag. Med valget af samfundsfag og idræt som fag var han her på hjemmebane og havde lavet et projekt om, hvad det er, der får mennesker til at tage steroider.

Sammen med sine klassekammerater, og ligesom resten af landets studenter, fejrer han i disse dage den nye hue med studenterfester og vognkørsel.