Dansk organist rykker til Norges nationalhelligdom: Det er svært at sammenligne med noget i Danmark

Organist Thomas Berg-Juul rykker nu til Trondheim i Norge for at lede det berømte drengekor ved Nidarosdomen, Norges nationalhelligdom

Thomas Berg-Juul kommer til at arbejde i en af Nordens mest kendte kirker, Nidarosdomen. Her ses han i Haderslev Domkirke
Thomas Berg-Juul kommer til at arbejde i en af Nordens mest kendte kirker, Nidarosdomen. Her ses han i Haderslev Domkirke. Foto: Bo Amstrup.

Thomas Berg-Juul kan lide at udfordre sig selv, når der er noget, han fornemmer, at han er god til. Det får han for alvor mulighed for, når han fra april bliver leder af det prestigefyldte drengekor, Guttekoret, ved Norges nationalhelligdom, Nidarosdomen i Trondheim.

”Det er svært at sammenligne med noget i Danmark. Herhjemme har vi ti stort set ligeværdige domkirker, som har hver deres særkender. Men i Norge har Nidarosdomen en helt særlig position, på grund af dens størrelse og skønhed, og fordi den historisk og religiøst har en helt særlig betydning. Derfor føler jeg mig meget privilegeret over at skulle have en hverdag, hvor jeg skal arbejde i det fantastiske kirkerum,” siger Thomas Berg-Juul om det 100 meter lange kirkerum, hvor koret synger ved gudstjenester og koncerter året igennem.

De sidste 12 år har Thomas Berg-Juul været ansat ved Haderslev Domkirke som organist og leder af Haderslev Domkirkes Pigekor. 
I august 2020 dirigerede Thomas Berg-Juul pigekoret og Sønderjyllands Symfoniorkester i koncertsalen Alsion i Sønderborg ved verdenspremieren på den norske komponist Kim André Arnesens værk ”Stabat Mater”. Det var en udløber af et besøg i Trondheim i 2015, hvor pigekoret optrådte i Nidarosdomen. Besøget blev fulgt op af en aftale om, at pigekoret skulle indspille den Trondheim-baserede komponists værk ”Magnificat” i juni 2017, og efterfølgende skrev Kim André Arnesen så et nyt værk til pigekoret.

På den måde har Thomas Berg-Juul i en del år haft kontakt til Trondheim og Nidarosdomen. Endnu længere tilbage fik han en del af sin orgeluddannelse af organisten fra Nidarosdomen Ivar Mæland, der var rektor på Vestervig Kirkemusikskole.

At han og familien skulle flytte Trondheim, lå dog ikke i kortene. Tværtimod forestillede han sig, at han ville blive pensioneret fra Haderslev Domkirke, hvor han nød den synergi, der opstod i koret, når hårde og lange prøver førte til store koncert- og rejseoplevelser, som de siden kunne dele erindringen om. 

”Det har været den største glæde for mig at udvikle koret og være fælles med pigerne om store musikalske oplevelser. Selvom jeg søgte stillingen hernede med tanke på at skulle spille på de store orgler, kom korarbejdet til at fylde mere og mere, og nu får jeg så chancen for at satse fuldt ud på netop det,” siger han.

At Thomas Berg-Juul blev organist og korleder, betegner han selv som lidt af en tilfældighed. Som 20-årig opfordrede den lokale præst i Bedsted i Sydthy, hvor han er vokset op, ham til at prøve kræfter med orgelspil. Hun havde hørt Thomas Berg-Juul spille klaver og mente, at han måtte have talent for orgelspil også. Så han søgte ind på Vestervig Kirkemusikskole og tog en organistuddannelse, inden han fortsatte til musikkonservatoriet i Aarhus, hvor han tog diplomeksamen og siden afgang fra solistklassen på orgel. 

Som nyuddannet blev han ansat som organist i Fredenskirken i Aarhus, hvor der også hørte lidt korarbejde med til stillingen. Allerede mens han gik på kirkemusikskolen, havde han arbejdet med unge mennesker, da han var ansat som ufaglært underviser på en efterskole. Da han stoppede på efterskolen, sagde bestyrelsesformanden til ham, at han aldrig måtte holde op med at arbejde med unge mennesker. Og det er helt i tråd med det løfte, når Thomas Berg-Juul nu bliver leder af det berømte drengekor. Et kor, der spænder fra drenge på 10 år til mænd på omkring 60 år, og som har 15-20 øvetimer om ugen mod de 5-6 timer, Thomas Berg-Juul er vant til at øve med pigekoret i Haderslev. 

”Det bliver anderledes. I pigekoret har jeg arbejdet med indre motivation ved at gøre klart for pigerne, hvilken skønhed der findes i de værker, de skal synge. Med et drengekor tror jeg, at det bliver som en form for ekstremsport, hvor det motiverer dem at kunne synge højest eller spænde videst med stemmen. Jeg kommer nok også til at spille en del mere bordtennis og fodbold med drengene,” forudser Thomas Berg-Juul, der i løbet af de seneste måneder har taget et online kursus i norsk, så han er sikker på, at kormedlemmerne både kan forstå hans jokes og få det fulde faglige udbytte.