Prøv avisen
Portræt

Søren Huss er på vej ud af sorgens skygge og ind i teatret

Sangeren og sangskriveren Søren Huss er i øjeblikket involveret i flere teateropsætninger. – Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Søren Huss’ melankolske tekster og melodier er netop rykket ind på Teatret Svalegangen i Aarhus. Selv var han det store navn ved sidste uges uddeling af musikprisen Steppeulven og er på vej på turné med BaggårdTeatret

Søren Huss’ liv blev med ét forandret en decemberdag i 2007. Selv stod han på et hotel i Stockholm under en turné i nabolandet med bandet Saybia, da telefonen ringede med beskeden om, at hans hustru og parrets snart toårige datter havde været involveret i en højresvingsulykke i Valby. Hans hustru var død, og hans datters overlevelse og fremtid usikker.

Datteren overlevede. Og 10 år efter den trafikulykke, der ændrede alt, bor den nu 42-årige Søren Huss i sin egen barndomsby, Nyborg på Fyn, med datteren, Ronja, mens den sorg og smerte, der dengang tog bolig i ham, er blevet omdrejningspunktet for Teatret Svalegangens nye forestilling ”Troen og ingen”. Aarhus-teatrets forestilling bærer samme navn som sangeren og sangskriverens anmelderroste soloalbum fra 2010, hvor han gennem sine sange gav sorgen et rum til at forvandle sig til noget smukt.

”En dag så går jeg ud med glæde/ mod den uendelige ro/ Og over livets vande/ Ad den allersidste bro/ I ånden til dig/ dig/ I ånden til dig/ dig,” lyder det blandt andet på albummet ”Troen og ingen”, som beskriver Søren Huss’ arbejde med at genvinde troen på livet.

Det er også temaet for den aktuelle teaterforestilling, hvor Søren Huss’ ord og toner i instruktør Per Smedegaards favn er blevet til en forestilling med skuespillere, sangere, liveband og ikke mindst et publikum. Teatret har af Søren Huss fået frie hænder til at dyrke hans musik- og tekstunivers, og dets møde med teatret er indtil videre blevet rost af anmelderne, også her i avisen.

Teatret Svalegangen er ikke det eneste teater, der i øjeblikket har Søren Huss på programmet. Han er også aktuel som skuespiller og komponist i opsætningen ”Bertolt Brechts Svendborgdigte”, der netop har spillet på BaggårdTeatret i Svendborg og i februar tager på landsdækkende turné, ligesom han i 2011 medvirkede som skuespiller og sanger i Odense Teaters opsætning af William Shakespeares ”Som man behager”.

Selvom teatret først lige er gået ind i Søren Huss’ sorg, er han selv, i hvert fald kunstnerisk, ved at bevæge sig væk fra den. I et interview i dagbladet Politiken kalder han selv det prædikat, han har fået af omverdenen, for ”sorgeksperten” – et prædikat, som han nu forsøger at ryste af sig.

Det har han ikke kun gjort gennem sit engagement i teaterverdenen, men ogå gennem sit seneste album, hvor han træder væk fra sorgens verden og ind i midtlivskrisen og visetraditionen med tekster om hverdagen. Men det danske sprog har han beholdt i albummet fra 2017, der passende bærer navnet ”Midtlivsvisen” og sidste lørdag blev kåret til årets bedste danske album ved de danske musikkritikeres prisuddeling, Steppeulven 2018. Her var Søren Huss i alt nomineret i fire kategorier – foruden årets album gjaldt det årets vokalist, årets tekstforfatter og årets komponist.

Mindre hverdagsagtigt så hans liv ud i begyndelsen af 2000’erne. Dengang var Søren Huss, der er født i 1972, forsanger i succesbandet Saybia, som ikke bare slog igennem, men slog flere rekorder med hits som ”The Day After Tomorrow” og ”The Second You Sleep”. Han var i disse år indbegrebet af en dansk rockstjerne, men ligesom han har smagt livet, når det var sødest, har hustruens tragiske død også betydet, at han har mærket mørket. Det har givet hans tekster en eksistentiel dybde, der fik startet hans dansksprogede solokarriere og altså nu også givet ham plads som tekstforfatter på teatret.

Privat er han tilbage, hvor det hele begyndte: I Nyborg, hvor også hans søster og datterens to sæt bedsteforældre bor. Det var her, han som dreng sang i skolekoret, her, bandet Saybia opstod, og her, han mødte sin hustru Camilla.