Poul Joachim Stender - påskens mysterium ind i dagligstuen

Poul Joachim Stender er svær at komme udenom. Og i påsken står han for flere gudstjenester i DR Kirken

Der er en grund til, at vi har de kirkelige traditioner, også i påsken, mener sognepræst Poul Joachim Stender, der er højtidens gennemgående prædikant i DR. --
Der er en grund til, at vi har de kirkelige traditioner, også i påsken, mener sognepræst Poul Joachim Stender, der er højtidens gennemgående prædikant i DR. --. Foto: Leif Tuxen.

Det er med at have folk i sin hule hånd. Det gælder om at fange sit publikum og forføre dem, så et til tider svært forståeligt budskab lettere kan transformere sig på den sjælelige lystavle. Sådan tænker og agerer sognepræst, forfatter og debattør Poul Joachim Stender. For ham gælder det først og sidst om at gøre det kristne budskab så tydeligt, at ingen efterfølgende kan komme og sige, at de ikke har hørt det.

Måske netop derfor er han med til at skille de folkekirkelige vande. Der er dem, der mener, at han ikke er til at komme udenom, og så er der dem, der mener, at det nok er klogest at slå en stor bue uden om ham. Alligevel er de fleste enige om, at Poul Joachim Stender om nogen har formået at føre kirkens indre anliggender ud af kirkerummet og ind i danskernes dagligstuer, og når familien Danmark de kommende dage sætter sig ved et af de veldækkede påskeborde, vil der givetvis indflette sig flere stenderske temaer i talestrømmen. Det gælder ikke mindst hans argumentation for bedre mad og mere sex i kirken – to emner, der ofte fører ham fra præstekontoret til fjernsynsskærmen.

Det sker igen i påsken, hvor Poul Joachim Stender er den gennemgående præst i DR Kirken. Skærtorsdag, langfredag og påskedag vil han indvie seerne i påskens mysterium på sin vanlige joviale måde. Han mener, at påsken i Nordeuropa fylder for lidt i forhold til julen.

– Det hænger sammen med, at vi stadig har et tabu over for døden. I julen er det hele hyggeligt med en barnefødsel, og det er lettere at relatere sig til end en voksen mand på korset. Men påsken fortjener en bedre plads i folks bevidsthed, siger Poul Joachim Stender, der bortset fra en orlovspause på tre år har været sognepræst i Kirke Saaby og Kisserup Sogne ved Roskilde siden 1983.

Poul Joachim Stender er født den 6. maj 1956 i landsbyen Vintersbølle ved Vordingborg. Faderen var formand for menighedsrådet, og derfor var det en selvfølge, at Poul Joachim Stender og hans fire søskende tog med i kirke hver søndag. Undtagelserne måtte børnene se i vejviseren efter, men selvom gudstjenesten ifølge Poul Joachim Stender var en kedelig oplevelse, var timerne på kirkebænken langtfra spildt. Han lod sig rive med af den fantasi, som alteret åbenbarede, og hjemme blev den tunge teologi især ved højtiderne gjort børnevenlig på et lavpraktisk plan.

– Der var noget magisk over min barndoms påske. Mine forældre var ikke velhavende, men jeg husker tydeligt, hvordan vi påskemorgen fik lov til at spise lige så mange æg, vi ville. Æggene havde vi malet i alle mulige farver aftenen før, og det er mit bedste påskeminde, husker han.

Trods sin store folkelighed og evne til hele tiden at tænke kirken ind i nutiden er Poul Joachim Stender en ægte konservativ traditionalist. Der er en grund til, at vi har traditionerne, og når menigmand ikke forstår dem, er det ham og ikke traditionerne, der har et problem. Derfor lærer han med største passion sine konfirmander at puste æg, og sammen med sin hustru gennem 25 år, Miriam Stender, har han sørget for, at hans egne tre børn også sætter pris på påsken.

Nu er de 24, 21 og 17 år, så der er ikke meget sjov ved at male æg. Til gengæld spiser de gerne med, når der skærtorsdag serveres påskelam her i præstegården, fortæller Poul Joachim Stender.

kirke@kristeligt-dagblad.dk