Skagens malere ramte Lise Svanholm

Det var som at komme hjem for kunsthistoriker Lise Svanholm, da hun som 47-årig og på dispensation begyndte at studere på Københavns Universitet. I morgen fylder hun 80 år

Kunsthistorikeren Lise Svanholm fylder 80 år i morgen. –
Kunsthistorikeren Lise Svanholm fylder 80 år i morgen. –. Foto: Jens Astrup.

Kunsthistorikeren Lise Svanholm kender skagensmalerne næsten lige så godt som sin egen familie.

Hun har skrevet flere bøger om Skagen og kunstnerne, der gjorde byen berømt. Hun har udgivet maleren Anna Anchers breve og redigeret et Skagen-leksikon. I flere år har hun siddet i Skagens Museums bestyrelse og er i dag æresmedlem af bestyrelsen.

LÆS OGSÅ: En original tænker

I morgen fylder Lise Svanholm 80 år.

I mange år passede Lise Svanholm hjem og to børn i ægteskabet med en af landets kendte erhvervsmænd, Poul Svanholm, men som 47-årig begyndte hun at læse kunsthistorie på Københavns Universitetet på dispensation.

Det var som at komme hjem at begynde at studere, har hun fortalt.

I 1987 blev hun mag.art. efter et afbræk på to år, hvor hun arrangerede portrætudstilling på Galleri Asbæk og museer rundt om i landet.

Og selvom hun er kommet meget i Skagen i sin fars families sommerhus, var det en tilfældighed og et af maleren Laurits Tuxens kongelige portrætter i Riddersalen på Frederiksborg Museum, der fik hende i gang med skagensmalerne.

Skagensmalerne må have ramt noget i mig. Jeg bliver ved at være glad over at bruge tid på dem. De rammer noget i mange. For mig blev det mit eget. Det er helt og fuldt mit, fortæller Lise Svanholm i et interview med Nordjyske Tidende.

Laurits Tuxen forenede to grundlæggende interesser i Lise Svanholms virke Skagen og portrætmaleriet.

En anden stor kærlighed er Marie Krøyer og Skagens kvindelige kunstnere.

I 2006 kom bogen Damerne på Skagen, der var modeller for deres mænd, husmødre og kunstnere. Flere af dem kunne selv og var nyskabende.

Lise Svanholm er ikke i tvivl om, at netop Marie Krøyer kunne have nået langt, hvis hun havde troet mere på sig selv.

Men hun var ikke så frigjort, som hun gerne ville. Når det kom til stykket, var hun fanget ind i at være kvinde, mener hun.