Prøv avisen

Skuespiller og redningsmand

Bent Mejding rejste penge til at redde Det Ny Teater i begyndelsen af 1990’erne. – Foto: .

Bent Mejding har sat et tydeligt aftryk på dansk teater og film som skuespiller, instruktør og teaterdirektør, ligesom han har reddet Det Ny Teater fra at blive revet ned. I morgen fylder han 75 år

Visse skuespillere bliver kendte for roller, der minder om dem selv. Sådan en skuespiller er Bent Mejding ikke.

I teatersammenhæng har han godt nok spillet en bred vifte af forskellige roller i alt fra lystspil og sågar musicals til store dramaer, ligesom han som instruktør, oversætter og teaterdirektør har sat mange forskellige genrer op på forskellige teatre.

LÆS OGSÅ: Hendes hjerte banker for aids-sagen

Men som skuespiller i film og tv er han nok mest kendt for sine portrætter af småusympatiske mænd, der er ved at gå i opløsning.

Mange husker ham formentlig stadig særligt i rollen som den dekadente og dybt uansvarlige Jørgen Varnæs i Matador. Men spørger man Bent Mejdings mangeårige kollega Niels Bo Valbro, der sad i direktionen på Det Ny Teater sammen med Bent Mejding 1991-1996, er mennesket bag de kontroversielle karakterroller både loyalt og retlinet:

I hele hans facon er han gennemført ordentlig. Jeg har arbejdet sammen med ham i 30 år. Jeg har aldrig haft en kontrakt med ham, men hundredvis af aftaler, som han har holdt, siger Niels Bo Valbro, der også kalder sin gamle chef og kollega dybt professionel:

I sit kunstneriske arbejde overlader han meget lidt til tilfældighederne. Der kan leges i skabelsesprocessen, men derfra står han for den minutiøse indøvning som instruktør. Han har en god fornemmelse for detaljer, ligesom han har opdaget mange talenter gennem tiden, som har fået deres gennembrud gennem ham. Han er kendt for at give uprøvede folk en chance, siger Niels Bo Valbro, der også selv kom ind i teaterverdenen gennem Mejding.

Vi havde talt sammen en del gange i telefonen, inden jeg mødte ham for at drøfte muligheden for at blive producer på et stykke på Privatteatret, hvor han var leder dengang. Men da jeg mødte op, sagde han: Hvornår kommer din far?. For foran ham stod en meget ung mand, og han havde forventet, at jeg var dobbelt så gammel, men han gav mig alligevel chancen. Og sådan vil der være mange andre mennesker inden for dansk teater, der vil kunne sige, at han var katalysatoren for, at de i dag laver det, de laver.

Det var også Bent Mejding, der kom til at redde Det Ny Teater, som stod til at blive revet ned i begyndelsen af 1990erne. På det tidspunkt sad Bent Mejding i bestyrelsen for den fond, der ejede bygningen. Og han syntes, at tanken om en nedrivning var ubærlig, så han rejste penge til at fortsætte teatret.

Han har et blødt punkt for at hjælpe, når det gælder, og uden ham ville Det Ny Teater ikke være fortsat, fastslår Niels Bo Valbro, der stadig leder teatret i dag.

Bent Mejding har også et særligt forhold til Det Ny Teater. Han blev uddannet som skuespiller i 1957-59 ved Teaterdirektørforeningens Skuespillerskole, der netop havde til huse på Det Ny Teater 1949-61. Allerede i 1961 debuterede han som instruktør, og samme år startede han sammen med sin daværende kone, Susanne Theil, Ungdommens Teater, hvor han var leder frem til 1980. Sammen fik de også to børn, men blev siden skilt.

Han blev gift anden gang i maj 1983 på Hawaii med sin nuværende kone, skuespilleren Susse Wold. Og de to tager stadig til det samme sted på Hawaii hvert år.