Teatrets førende debatmand vil også overraske sig selv

Det er altid et mål for dramatiker Christian Lollike at få sine teaterstykker på debatsiderne, men han vil ikke påtvinge andre sin egen moral

Christian Lollike har svært ved at stoppe med at arbejde og forsøger med sine teaterstykker hele tiden at finde nye måder at overraske andre og sig selv på. –
Christian Lollike har svært ved at stoppe med at arbejde og forsøger med sine teaterstykker hele tiden at finde nye måder at overraske andre og sig selv på. – . Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix.

Det siges, at han er svær at gennemskue. Men målet for dramatiker Christian Lollike er ganske enkelt at udfordre publikum, få dem til at se noget andet, end de normalt gør – og skabe debat.

”For mig er det et mål i sig selv at beskæftige mig med den samtid, jeg lever i, og give et andet blik på den end det, vi får gennem medierne,” siger han.

Christian Lollike er da også kendt for at være teaterverdenens provokatør. Han eksperimenterer med formen på sine stykker, måden at fortælle historien på. Og når publikum tror, de har fat i noget, så bliver de alligevel lidt i tvivl.

Lige nu er han aktuel med ”Revolution”, der handler om samtidens kriser. Han beskriver det selv som en samtidsanalyse af, hvordan vi er fanget i en form for handlingslammelse samtidig med, at klimakatastrofen truer.

”Jeg forsøger hele tiden at flytte mig et nyt sted hen. Jeg tænker forestillingerne som et lærred, hvor teksten skal kunne én ting, måden, det instrueres på, skal kunne noget andet, og samlet er det noget, der overrasker mig selv og publikum,” siger han og understreger på den måde også, at han ikke ønsker at pådutte andre sin egen moral.

For den 45-årige teaterinstruktør og leder af teatret Sort/Hvid var det ellers ikke en livslang drøm om teatret, der gjorde, at han sidder, hvor han gør i dag. Da han var omkring 16 år, opstod interessen for at skrive. Stave var han ikke ret god til, men når han skrev, oplevede han det, som om det næsten ikke var ham, der skrev.

Han synes selv, det lyder som en klichéfyldt kunstnerromantisk beskrivelse. Skriveflowet tiltalte ham, men det gjorde udsigten til et ensomt forfatterliv ikke. Impulsivt besluttede han sig for at søge ind på dramatikeruddannelsen uden for alvor at have tænkt over, at han skulle lave teater. Men i løbet af de tre år på uddannelsen blev han klar over, at det skulle han. Han kunne ikke slippe det kollektive ved teatrets arbejdsform, og i 2001 blev han uddannet dramatiker fra dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater.

Man kan spørge sig selv, hvor Reumert-vinderen finder sin inspiration fra. Men det kan han ikke selv svare på.

”Jeg går ikke rundt og har en personlig historie, der skal ud. Men jeg kigger meget på de ting, der sker, på skelsættende begivenheder og tragedier, som jeg vil beskrive og give en form for kontekst igennem teaterformen,” siger Christian Lollike.

I 2013 blev han den første nogensinde til at modtage tre Reumert-priser på én aften. I alt har han fået tildelt Reumert-prisen fem gange, og senest i 2017 instruerede han stykket ”Erasmus Montanus”, der blev tildelt en Reumert for årets teaterforestilling. Han har derudover modtaget adskillige andre priser.

Der er ingen emner, der er tabu for ham, og temaerne i hans stykker har da også favnet bredt lige fra voldtægt til terrorisme.

”Folk skal ikke gå fra mine stykker og sige: ’Årh, hvor er det fint.’ Jeg vil have det ind på debatsiderne,” siger han.

Christian Lollike bor i København, hvor han også er født, med sin kæreste og to døtre. Fritid er ikke noget, han har ret meget af, og han er ikke bleg for at beskrive sig selv som en arbejdsnarkoman, der konstant bruger tid på enten at skrive eller instruere.

”Det eneste, jeg kan tilsidesætte alt for, er, hvis der er nogen, der vil spille fodbold,” siger han.