Temperamentsfuld instruktør, der tror på mirakler

Den temperamentsfulde instruktør der tror på mirakler

Daniel Bohr beskrives som en hjertevarm instruktør, der kan se ind i sine skuespilleres følelsesliv. –
Daniel Bohr beskrives som en hjertevarm instruktør, der kan se ind i sine skuespilleres følelsesliv. – . Foto: Kasper Beknes.

Daniel Bohr er et følelsesmenneske. Det, han føler, er det, han er. På samme måde forsøger han som instruktør at få de skuespillere, han står over for, til at bruge deres egne følelser.

Derfor er de fleste skuespillere og sangere begejstrede for at blive instrueret af Daniel Bohr. For nok er han fuld af temperament og perfektionist til fingerspidserne, men først og fremmest er han en hjertevarm instruktør, der ser ind i folks følelsesliv. Han formår at læse sine spillere og får på den måde det bedste frem i hver enkelt.

Om metoden virker, er det op til anmelderne og publikum at vurdere, når Daniel Bohr og hele hans hold i aften har repremiere på ”Lyset over Skagen” i Arena Nord i Frederikshavn. Forestillingen var en stor publikumssucces, da den blev opført første gang for 12 år siden, og nu gentages altså fortællingen om Danmarks mest berømte kunstnerkoloni, Skagensmalerne, i sang og musik. Forestillingen kunne være blevet Daniel Bohrs sidste. Den 75-årige teatermand havde egentlig besluttet sig for at stoppe der og trække sig tilbage for at nyde pensionistlivet. Men så ringede direktøren for Det Ny Teater i København og spurgte ham, om han ville instruere ”Spillemand på en tagryg” og ”Dance of the Vampies” i sæson 2019-2020, og det var en udfordring, som Daniel Bohr ikke kunne modstå. Så han fortsætter.

Danmark og Europa var midt i Anden Verdenskrig, da Daniel Bohr den 29. december 1943 kom til verden i Argentina. Hans krig skulle vise sig at blive en helt anden, for som 29-årig flygtede han fra sine forældre og fra et samfund, der var bygget på den latinamerikanske kulturs konventioner. Inden da havde han boet i lande som Chile, Cuba, Venezuela og Spanien, men det var først, da han kom til Danmark, at han fik forløst den frihed, han havde søgt. Det hang ikke mindst sammen med, at det også var i Danmark, at han fandt kærligheden. Den historie fortalte han om for to år siden i Kristeligt Dagblad under overskriften ”Et mirakel er noget, man tror er umuligt, men som sker alligevel”.

Daniel Bohrs mirakel var, at han mødte Christian Lange. Den da 25-årige skuespiller, der i 1975 ansøgte om en rolle i den film om Herman Bang, som Daniel Bohr netop havde færdiggjort manuskriptet til. Daniel Bohr sad på Hotel Royal i Aarhus og læste ansøgningen, netop som domkirkeklokkerne overfor ringede til søndagsmesse. Det fik ham til at løbe ind i domkirken, og her bad han om, at manden bag den ansøgning måtte være afslutningen på hans søgen. Sådan blev det. Parret har nu været sammen i mere end 43 år. Daniel Bohr tager stadig, hver gang han er i Aarhus, ind i domkirken for at takke for den oplevelse.

Daniel Bohr ville oprindeligt være arkitekt, og han har studeret arkitektur i både Chile og Madrid. I Spaniens hovedstad skiftede han dog spor og uddannede sig i stedet til filminstruktør. I 1966 grundlagde han El Nuevo Teatro Experimental i Madrid, og to år senere indledte han sin karriere som teaterinstruktør på forskellige spanske scener, samtidig med at han også fungerede som kulturjournalist. Da han kom til Danmark i 1972, blev han tilknyttet Filmskolen og Det Kongelige Teater som iscenesætter, og han blev lærer på Operaakademiet. Fra 1978 til 1981 var han kunstnerisk leder af Den Jyske Opera, senere blev han chef for Aalborg Teater og leder af Festspillene i Bergen. Siden omkring 1990 har han været freelancer, og han har et hav af teater-, opera- og musicalopsætninger bag sig både i Danmark, Frankrig, England, Sverige, Spanien, Belgien og USA.

Daniel Bohr bor sammen med Christian Lange i Ørbæk ved Nyborg.