Prøv avisen

Værsgo at sidde ned på kvalitet

Ole Paustian med en stol på nakken. Han står på Vesterbro­gade, mens hans møbelhus stadig lå der. – Foto: .

Tidligere møbelhandler Ole Paustian kom i vælten, da han for nylig købte møbelarkitekten Børge Mogensens hus. I dag fylder han 75 år

Den tidligere møbelhandler Ole Paustian har siden midten af 1990erne trukket sig ud af det berømte møbelhus, der bærer hans navn.
Men for en kort stund kom han sammen med sin hustru Monika igen i medierne i foråret i år, da parret købte den kendte møbelarkitekt Børge Mogensens hus.

LÆS OGSÅ: Han bygger bro til et andet liv

Det stod noget nær urørt som et monument over den store Mogensen, og mange mente, at huset ikke burde beboes af almindelige mennesker, men i stedet burde bevares og indrettes som museum.

Efter at have boet i Sydfrankrig og Berlin i en del år vendte Ole Paustian for omkring tre år siden tilbage til Danmark, og så faldt øjnene altså på Mogensens hus. Og de arkitekter og museumsfolk, der var godt og grundigt forargede over købet, har muligvis ikke så meget at frygte. Planen er i hvert fald, at Børge Mogensens hus skal renoves på nænsom måde, hvorefter parret flytter ind og giver nyt liv til de selvsamme møbler, som var med i begyndelsen af hele Paustian-æraen.

Dermed sker der noget cirkulært, for det var i sin tid en stor fascination af netop Børge Mogensens møbler, som Ole Paustian selv snedkererede, der satte fart i det hele. Desuden var Børge Mogensen en nær ven af familien og det er svært at forestille sig, at Ole Paustian vil øve æstetisk vold på en af sine inspirationskilders hus.

Ole Paustian havde således kontakt med Mogensen og fik der idéen til at starte et møbelhus. Det gik ud over hans fars tekstilforretning på Vesterbrogade i København. Den blev ofret, for at lokalerne kunne blive omdannet til et internationalt mødested for det ypperste af 1900-tallets møbelkunst.

Ole Paustian viste vejen i flere retninger: Han så skønheden og kvaliteten i Alvar Aaltos møbler og solgte dem som varmt brød, og han allierede sig med landets bedste arkitekter for at skabe produkter, der kunne gøre sig både herhjemme og i udlandet. Desuden var han den første, der viste danskerne, at amerikanerne Ray og Charles Eames kunne noget på møbel­arenaen. Det gav pote, og deres stole findes nu i tusinder af danske hjem.

Ole Paustian er stadig en skattet gæst og mentor, når han lægger vejen forbi det Jørn Utzon-tegnede Paustian-hus på Kalkbrænderihavnen i København, et hus, som Det Særlige Bygningssyn i øvrigt ønsker fredet.

Men tilbage til Børge Mogensens hus: Skal nogen flytte ind, må Ole og Monika Paustian være et godt bud, for just som hos Børge Mogensen har kvalitet altid haft førsteprioritet hos dem.