Prøv avisen

Veltalende talsmand for danske skoleelever

16-årige Agnete Vienberg Hansen blev formand for danske skoleelever midt i lockouten. – Foto: Danske Skoleelever.

Den nye formand for Danske Skoleelever Agnete Vienberg Hansen blev valgt midt i en lærerlockout. Hun ser frem til en skolereform, der i hendes øjne skal give mere plads til forskellige slags elever

Den ene dag var hun en anonym skoleelev på 16 år. Den næste talsmand for næsten 700.000 skoleelever midt i en lockout, der har ramt de danske børn igennem næsten fire uger.

Den nye elevformand, Agnete Vienberg Hansen fra Frederiksberg i København, har på tv og i aviserne formået at tale elevernes sag i en konflikt, hvor netop børnene blev de første tabere i de voksnes konflikt.

Det har været hektisk og sjovt, fortæller formanden, som er glad for at være tilbage i skole igen i dag. Konflikten har ifølge formanden vist, at elevforeningen er blevet en vigtig part.

Jeg føler, at mange vil os elever, og det kan vi være stolte af som organisation. Vi repræsenterer danske elever, og det er naturligt, at vi er med til at skabe skolen. Jeg synes, vi har opnået stor respekt, siger Agnete Vienberg Hansen.

Hun overtog posten forrige søndag på Danske Skoleelevers generalforsamling og modtog samme dag en hilsen på sin telefon fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S), som hun siden har mødtes med ved flere lejligheder. Og hun nåede ikke at være formand i mange minutter, før journalister kimede hende ned.

LÆS OGSÅ: Ung fagkonsulent med et stort netværk

Hendes forgænger, Vera Rosenbeck, formåede at brænde igennem med sine budskaber for åben skærm og i debatter og kunne hamle op med toppolitikere.

At den nye formand besidder lignende talenter, har hun allerede bevist flere gange den seneste uge, hvor hun direkte i TV Avisen har forklaret lockoutens konsekvenser for elevernes eksamensforberedelse. Men hun har også været bevidst om, at det var en svær post at overtage.

Det er en kliche at sige, at det var store sko at udfylde. Men jeg håber, at jeg kan udfylde dem og måske gøre dem endnu større i takt med, at organisationen vokser, siger Agnete Vienberg Hansen.

Hun er tilfreds med regeringens indgreb i konflikten i torsdags, som betyder, at hun og hendes medlemmer i dag er tilbage i skole efter at have mistet omkring to millioner undervisningstimer.

Jeg glæder mig til komme i gang med at diskutere rigtig skolepolitik og visioner for skolen.

Den nye formand gik til valg på et ønske om at skabe en mere rummelig skole med forskellige læringsmetoder, mere differentieret undervisning og flere valgfag. Det vil en reform og tanken om heldagskole kunne bidrage til, mener Agnete Vienberg Hansen.

Jeg og mange oplever i dag, at undervisningen er meget kedelig, hvor man kun skal lytte, og hvor det enten er for svært eller for nemt. Jeg savner undervisning, der er mere virkelighedsnær og forklarer, hvorfor jeg for eksempel skal lære Pythagoras læresætning.

Agnete Vienberg Hansen kommer ikke fra et specielt politisk engageret hjem, men hendes storesøster fik hende for et par år siden med til et ungdomspolitisk arrangement, hvor interessen blev vækket.

Hun går i skole på Frederik Barfods Skole på Frederiksberg, men har også boet i Vietnam, hvor hun gik på en international skole, og i USA, hvor hun gik et halvt år på high school. Hun foretrækker stadig den danske skole, blandt andet fordi eleverne i Danmark er gladere.

Den nye formand afslutter niende klasse til sommer og skal sidde på formandsposten i et år, hvor hun indgår i organisationens frivillige sekretariat. Herefter håber hun på at komme i gymnasiet. Det politiske arbejde er blevet hendes fritidsinteresse, men om fremtiden bliver i det politiske, lige som så mange andre tidligere elevformænd, ved hun endnu ikke.