Prøv avisen

Vitta Lysgaard - skibsrederinden

Trods et liv med masser af succes har Vitta Lysgaard også oplevet mere end almindelig modgang. -- Foto: Henrik Ole Jensen/Mediehuset Herning Folkeblad.

Vitta Lysgaard blev smidt ud som gravid 17-årig og senere enke og enlig mor til fire. I 2001 mistede hun sin ældste søn. Alligevel har kvinden, der midt i modgangen skabte et olieselskab og et driftigt rederi, altid formået at holde optimismen oven vande

Vitta Lysgaard er en af de rigeste og mest driftige kvinder i dansk erhvervsliv. Når hun i dag fylder 80 år, kan hun ikke bare fejre sin succes som medstifter af benzinselskaberne UNO-X i Danmark, Din-X i Sverige og rederiet Herning Shipping, men også sin rolle som en af de bærende kræfter i etableringen af Herning Kunstmuseum og dens fremragende samling af Cobra-kunst. Vitta Lysgaards liv er billedet på succes.

Man kan derfor nemt forledes til at tro, at Vitta Lysgaards liv har været en rejse i smult vande, men der har været alt andet end vindstille. Vitta Lysgaard blev bortadopteret som barn og voksede op hos strenge indremissionske forældre i det vindblæste Vestjylland. De gav hende salmer, bønner og tæv i opdragelse og smed hende ud, da hun som 17-årig forelskede sig og blev gravid med den pokerspillende Peder.

Det purunge par stod alene med ansvaret for at forsørge en familie og skabe en fremtid, men stik mod alle odds viste både Peder og Vitta talent for forretning. Peder var den fødte sælger. Han lagde ud med salg af dæk og smøreolie. Senere blev familien forpagter af en benzintank for Gulf.

Og dermed var det indledende kapitel til det, der skulle vise sig at være et erhvervseventyr uden sidestykke, skrevet. Tankstationen var startskuddet til det succesfulde lavprisselskab UNO-X, der førte til Tankskibsrederiet Herning, som siden 1963 har haft skibe i fart over hele kloden.

De dengang forudsætningsløse forældrepar havde gjort det umulige og vendt deres ulykkelige lykkelige omstændigheder til fremgang og velstand. Livet var lyst og let for familien, hvor børneflokken hurtigt voksede til fire.

Men i 1967 indtraf tragedien. Peder blev syg af kræft og efterlod Vitta alene med ansvaret for familie og forretninger. Endnu engang var det iværksættergenet, der holdt hende flydende. Vitta Lysgaard trådte ind som medejer af Uno-X, der senere fortsatte som i Norge og i Sverige.

Hun skød også penge i et mindre nødlidende medieselskab, hvor hun selv påtog sig posten som mediechef og gik ind i lufthavnsbranchen med købet af et mindre flyselskab. Samtidig begyndte hun en karriere som kunstmæcen. Et engagement, der betyder, at hun i dag kan bryste sig af at have spillet en hovedrolle i realiseringen af Herning Kunstmuseums succes.

Familierederiet blev frem til 2001 ledet af Vitta Lysgårds søn og partner, Knud. Men sønnen tog livet af sig selv i kølvandet på spekulationer om insiderhandel. Vitta Lysgaard havde mistet endnu et menneske, hun elskede. Tragedien endte med, at hun endnu engang trådte ind som administrerende direktør og skibsreder. Posten bestred hun frem til 2005, hvor hun som 75-årig overlod roret til Lars Vang Christensen, der er rundet af en lang karriere hos Mærsk.

Vitta Lysgaard kunne igen koncentrere sig om bestyrelsesarbejdet og droslede trods sin efterhånden høje alder ikke helt ned for karrieren. Først i april sidste år trådte hun endeligt ud af bestyrelsen. Samme år blev Vitta Lysgaard ved en ceremoni på Herning Rådhus udnævnt til kommunens første kvindelige æresborger. Det var et fuldstændig enigt Herning Byråd, der stod bag udnævnelsen.

bech-jessen@kristeligt-dagblad.dk