Klassisk musik

Læs anmeldelser af vokalensemblet Stile Anticos julemusik og ny udgivelse med Buxtehude under ledelse af dirigenten Paul Hillier

Læs Jakob Holms anmeldelser af to nye CD'er.

Julemusik fra Tudortiden

Det engelske vokalensemble Stile Antico blev grundlagt i 2001 og er siden blevet forkælet med et hav af priser og nomineringer fra den klassiske musikverden, herunder adskillige Grammy-nomineringer. Ensemblet adskiller sig fra stort set alle andre ved ikke at have en dirigent, men deri ligger også hele deres succesfulde fundament: Det tvinger dem til at træffe alle beslutninger i fællesskab samt især til at lytte intenst efter hinanden, når det drejer sig om at finde den rette balance og det rette tempo. At de lykkes med det, kan man høre på en ny cd med jule-og adventsmusik fra Tudortiden. Det er engelsk renæssance-polyfoni, når den er bedst og mest eksklusiv med alt, hvad det indebærer af præcision, knivskarp intonation og kontrol, ja, man kan nærmest høre hver enkelt sangers opmærksomhed om selv de mest subtile dynamiske nuancer. Cd?ens centrale værk er Thomas Tallis? (cirka 1505-1585) ufuldendte julemesse med kun tre satser, "Missa Puer natus est", men der er også andre julegodter på udgivelsen. Den åbnes med Tallis? adventsmotet "Videte miraculum", som med sin dansante struktur er et jublende udtryk for Jesu komme. På cd?en finder man også fire af William Byrds værker til Jomfru Marias votivmesse i adventstiden, et magnificat af Robert White samt motetter af John Taverner og John Sheppard. De tre dele i Tallis? julemesse er i øvrigt adskilt af Byrds værker, som tilfældet ville have været, hvis de var blevet spillet i en liturgisk sammenhæng. Her ville det dog have været at foretrække at høre de tre satser i træk, så man havde fået en større fornemmelse af den helhed, der er i Tallis? værk. Men pyt – Stile Antico synger med en helt fantastisk klar tone, hvor især kvindestemmerne med deres lyst svævende, renfærdige klang betager. Lyden er i det hele taget varm og udtryksfuld, og man fornemmer, hvordan ensemblet har stræbt efter at levere en så smuk og autentisk fortolkning som muligt. Stærkt anbefalelsesværdigt.

Puer natus est. Tudor Music for Advent & Christmas. Stile Antico. Harmonia Mundi. HMU 807517.

Vertikale værker

Den dansk-tyske komponist Dietrich Buxtehude var en dominerende figur i europæisk musikliv i slutningen af 1600-tallet. Hvorfor kan man forvisse sig om ved at lytte til en ny cd, hvor seks musikere - primært hentet fra Concerto Copenhagen - og de seks sangere i Theatre of Voices under ledelse af Paul Hillier har indspillet en række af Buxtehudes vokalmusikalske værker. Nu var produktionen af vokalmusik ikke Buxtehudes primære beskæftigelse i jobbet som organist og "Werkmeister" ved Marienkirche i Lübeck, men han har ikke desto mindre efterladt en god portion til eftertiden at nyde, primært med kirkelige tekster. Man finder så forskellige former som vokalkoncerten, arien og koraludsættelsen repræsenteret på cd?en, der på den måde giver et fint indblik i Buxtehudes varierede produktion. Dertil kommer to rene orgelværker, agtværdigt spillet af organist Bine Bryndorf, der i øvrigt tidligere fortjenstfuldt har indspillet Buxtehudes samlede orgelværker. Generelt er der tale om varmt strømmede musik og ikke kølige, verdensfjerne toner trods den fromhed, de valgte tekster udtrykker. Det gælder for eksempel den melodisk mildt perlende "Accedite gentes", der bygger på en anonym parafrase af udvalgte vers fra Salmernes Bog. Prises skal også Else Torp, en af Danmarks fineste sopraner, der løfter arien "Att du, Jesus, vill mig höra" på forbilledlig vis med sit klare, engleblide organ. Hun har en stemme, der er skabt til at synge sakral musik. I de fleste værker træder de medvirkende sangere frem på skift, og her er herresiden særdeles stærkt besat med tenorerne Adam Riis og Johan Linderoth samt bassen Jakob Bloch Jespersen. De gør en letflydende komposition som "Ecce nunc benedicte domino" til en stor musikalsk oplevelse med de dybe sangstemmers skalpelagtigt præcise diktion. Buxtehudes eneste komposition i den gamle stil, stile antico, "Missa alla brevis", er også med og åbner med stor alvor med et visionært kyrie efterfulgt af et himmelstræbende gloria. En fin udgivelse.

Dietrich Buxtehude: Scandinavian Cantates. Theatre of Voices. Dirigent: Paul Hillier. Orgel: Bine Bryndorf. Dacapo. 6.220534.