Lutter idyl

Musik kender ikke til alder. Det beviste dirigenten Rafael Frühbeck de Burgos ved en eminent velspillet torsdagskoncert

A night at the symphony concert
A night at the symphony concert. Foto: stock.xchng.

Fem ud af seks stjerner.

De har utvivlsomt tjent alle de penge, de kan nå at bruge, men alligevel bliver de ved, de store, gamle dirigenter, helt og holdent i musikkens tjeneste.

Tænk blot på Herbert Blomstedt på 83 år og Lorin Maazel på 80 år eller for den sags skyld den 77-årige Rafael Frühbeck de Burgos, som stadig er en vital dirigent, hvad man kunne forvisse sig om ved torsdagens koncert med DR SymfoniOrkestret. Dirigenter, der stadig dirigerer i en så høj alder, har en autoritativ ro, idet de ikke længere har noget at bevise; det har orkesteret til gengæld, da det skal vise sig værdigt til at matche dirigenter af den klasse. Det gjorde DR SymfoniOrkestret så også på bedste vis.

Frühbeck de Burgos dirigerede hele aftenen uden partitur, så hukommelsen fejler intet hos den spanske maestro, der fik orkesteret til at lægge flot fra land i Beethovens 6. symfoni, "Pastorale". Strygerne var fra første færd mere samlet velklingende end længe hørt, træblæserindsatser fra både fagot og obo præcise og tydelige, og den puls, dirigenten satte, blev efterkommet. Førstesatsen bærer titlen "Glade følelsers opvågnen ved ankomster til landet", men kunne i dette tilfælde sagtens omdøbes til Glade følelser hos en anmelder ved lyden af en tydelig dirigent. Andensatsen – "Scene ved bækken" – er med sin perlende naturromantik næsten for meget af det gode, men det blev spillet som et langt musikalsk kærtegn af orkestret. Ømt, nænsomt og varmt opløftende. Og lige før man blunder hen i sine egne minder om dit og dat, kaster Beethoven gudskelov brænde på bålet ved et bondegilde afløst af et stormende uvejr i fjerdesatsen. Femte og sidste sats ender i forsonende naturherlighed igen med smygende strygere. Præcist og gennemsigtigt. Man fornemmer et forstørret nærvær hos samtlige musikere under en mester som Frühbeck de Burgos.

Efter pausen var Ottorino Respighis to mest kendte værker programsat: "Roms fontæner" (1916) og "Roms pinjer" (1924). De har forbindelser til Beethovens pastoralesymfoni ved også at rumme nostalgisk, poetisk musik, der fremmaner idylliserede billeder i lytteren af en skønnere, svunden tid.

Respighis tonesprog er farverigt, umiddelbart fængende og langt fra hans samtidige franske kollegers mere subtile musik. Men ikke desto mindre stærkt virkningsfuldt med sine melodirige stemningsportrætter af blandt andet Trevifontænen, legende børn i Villa Borghese, katakomberne og en flot klarinet-malet nattescene ved Janiculum-højen. Det hele tegnet så fint og bygget så plastisk op af dirigent og orkester, at de fint matchede de romerske bygningsværker. En glimrende aften.

kultur@k.dk

Torsdagskoncert. DR Symfoni-Orkestret. Dirigent: Rafael Frühbeck de Burgos. Værker af Beet-hoven og Respighi. Koncerten genudsendes søndag 17. oktober kl. 9.00 i DR Klassisk og klokken 13 i P2.