Trio-tryllerierne udeblev

Stjernekoncert med Nikolaj Znaider i front blev en opvisning i teknisk kunnen snarere end i medrivende musiceren

Triokoncert med Violinist Nikolaj Znaider i spidsen bliver anmeldt af Jakob Holm.
Triokoncert med Violinist Nikolaj Znaider i spidsen bliver anmeldt af Jakob Holm. Foto: Søren Bidstrup.

Man synes, at han har været her altid, og så er han alligevel ikke mere end 35 år, violinisten Nikolaj Znaider. Han har allerede nået mere end de fleste og er på rekordtid blevet verdensstjerne på sit instrument.

Ydermere er han ved at sparke gang i en glorværdig dirigentkarriere: Ifølge programmet inkluderer fremtidige arrangementer direktion for orkestre som det hollandske Concertgebouw, München Filharmonikerne og Los Angeles Symfoniorkester, som alle hører til blandt de bedste i verden. Men han har åbenbart også tid til at hygge sig med sine musikalske venner i kammermusikalske sammenhænge, for det var i en sådan, vi oplevede ham i mandags i en trio bestående af ham selv, Saleem Abboud Ashkar på klaver og Mathias Beyer-Karlshøj på cello. Her viste de ved en relativt kort koncert imponerende tekniske færdigheder i værker af Beethoven, Sjostakovitj og Brahms.

Beethovens trio nr 1., opus 1, er et let syngende, diverterende værk, som flød fint af sted under de tre musikeres hænder. Ikke mindst pianisten ydede et fortjenstfuldt job – uden at overdøve sine kolleger – med elegante løb og gode veltimede indsatser. I det hele taget var timingen de tre musikere imellem nydelig og bedre end ventet for en trio, der ikke som mange ?rigtige? trioer øver sammen hver dag. Det skyldes også Mathias Beyer-Karlshøj, der dagligt slår sine folder i den sublime tyske Henschel Kvartet, for han var tydelig vant til det lille format og orkestrerede fint samspillet med de to andre, som man mest hører som solister i alverdens koncertsale foran et stort symfoniorkester.

Sjostakovitjs lille kærlighedsdigt af en trio blev også en dejlig opvisning i cremede toner fra Znaiders violin og fraseret så nænsomt, at lydbilledet fremstod varmere end vanligt i dette forunderlige værk skrevet af et kun 17-årigt geni.

Efter de to ungdomsværker sluttede aftenen af med et alderdomsværk af Brahms, 22 minutters intenst pågående triospil, hvor især andensatsen med præcis pizzicato lunede.

Aftenen kom dog ikke helt i mål, dertil var det musikalske spændingsniveau for lavt, trioens udstråling lidt for bleg og indadvendt og fraværet af storslået, perfekt kammermusikalsk klangtrylleri for udbredt. Retten smagte for så vidt udmærket, men det var mere enkeltingredienserne, der var fine, end den samlede smagsoplevelse denne aften på Gamle Scene, en i øvrigt fin sal for kammermusik.

kultur@k.dk

Trioaften. Nikolaj Znaider, violin; Saleem Abboud Ashkar, klaver; Mathias Beyer-Karlshøj, cello. Det Kongelige Teater, Gamle Scene. Den 13. december.