Muslimsk diskussion om rugemødre

Rugemødre kan i visse tilfælde hjælpe barnløse muslimer, mener Naser Khader. Men det er i strid med islam, advarer kritiker

Som en hjælp til barnløse par fra kulturer, der ikke tillader adoption, foreslår den radikale politiker Naser Khader nu, at man i ganske særlige tilfælde tillader brugen af rugemødre.

Spørgsmålet om rugemødre er behandlet i en rapport om kunstig befrugtning, som Etisk Råd offfentliggjorde i onsdags. Og som det eneste af rådets 17 medlemmer er Naser Khader klar til at tillade brugen af rugemødre i visse situationer. Samtlige øvrige medlemmer betegner brugen af rugemødre som etisk uacceptabelt og peger blandt andet på risikoen for en kommerciel udnyttelse, hvor kvinder modtager betaling for at bære et barn for et andet par.

Også Naser Khader advarer mod en kommerciel udnyttelse, men mener samtidig, at brugen af rugemødre i visse tilfælde kan være etisk acceptabelt, eksempelvis som en hjælp til bøsser, der ønsker at få et barn. Men derudover er det også hensynet til andre kulturer, der får ham til at åbne for brugen af rugemødre.

- Især i de mellemøstlige kulturer er det vigtigt, at ægtepar får børn, og at det er deres egne børn. Jeg kender selv et ægtepar, hvor kvinden ikke kunne bære barnet. En søster til en af ægtefællerne tilbød derfor at være rugemoder. Det har formentligt reddet deres ægteskab, at de på den måde kunne få deres eget barn. Derfor vil jeg ikke afvise, at man i nogle tilfælde bør tillade rugemødre. Men vi skal være meget varsomme, for der må ikke ske en kommercialisering, siger Naser Khader.

Fortolknings-spørgsmål

Forfatteren og foredragsholderen Aminah Tønnsen er medarbejder ved Islamisk-Kristent Studiecenter og har blandt andet set på islams forhold til adoption og brugen af rugemødre. Og hun er langt fra enig i Naser Khaders åbning over for brugen af rugemødre som en hjælp til barnløse muslimske ægtepar.

- Som kristendommen lægger også islam meget vægt på, at et barn skal have to forældre, en far og en mor. Det er tilladt at bruge kunstig befrugtning, hvis det kun involverer de forældre, som skal have barnet, men derimod er det ikke tilladt at bruge rugemødre. Det skaber tvivl om barnets biologiske og legitime ophav, samtidig med at Koranen siger, at den, som føder et barn, er barnets moder. Så når Naser Khader er åben for rugemødre, er der vist mere tale om hans personlige mening, end der er tale om et muslimsk ønske, siger Aminah Tønnsen.

Naser Khader mener dog, at brugen af rugemødre kan være forenelig med islam.

- Det her er et fortolkningsspørgsmål. Ved rugemoderskaber bliver der jo netop kun brugt sæd og æg fra de rigtige forældre til barnet, og da adoption samtidig er forbudt i islam, kan det her være en hjælp i nogle tilfælde, siger Naser Khader.

Formanden for Etisk Råd, Erling Tiedemann, er selv modstander af brugen af rugemødre, men kan til dels godt forstå Naser Khaders begrundelse.

- For mig er det dog meget betænkeligt, at man ved brugen af rugemødre skaber en opsplitning af forældrerollen, som ikke harmonerer med den kernefamilie, der er så vigtig for et barns opvækst. Jeg mener, at en familie grundlæggende skal baseres på en far og en mor, som sammen får et barn, siger Erling Tiedemann.

hansenkristeligt-dagblad.dk