Dødeligt opkald

FILM: Videoen og telefonen dæmoniseres i den japanske gyser »The Ring«. Premiere i dag

Japanske gysere er sjældne gæster på vores breddegrader, og var det ikke, fordi »The Ring« vandt publikumsprisen ved årets Natfilmfestival, var den næppe kommet i almindelig distribution. Man kan undre sig over. hvilke mekanismer der får Natfilmfestivalens publikum til at foretrække en japansk gyser frem for så meget andet, men at det okkulte gys i »The Ring« rent fysisk giver et knugende ubehag i maven, uden at man bagefter føler sig misbrugt eller snydt, skal der ikke herske tvivl om.

I centrum står et mystisk videobånd. Når nogen har set det, bliver de ringet op og har derfra kun en uge at leve i. Da gymnasiepigen Tomoko dør, forsøger hendes tante Reiko at komme til bunds i mysteriet, og det kræver uheldigvis, at hun studerer båndet nøje. Herefter har hun en uge til at tolke båndets sære indhold og finde frem til den brønd, som optræder på båndet.

Lige indtil den afsluttende afsløring af brøndens indhold dyrker instruktøren Hideo Nakata med »The Ring« underspillet, antydningerne og det mystificerende, men har man set fortsættelsen, »The Ring 2«, så ved man også, at det siden ikke bliver ved antydningerne, og at ethvert mysterium kan forklares.

Efter Hideo Nakatas to film bygget på Koji Suzukis bestsellere blev trilogien afsluttet med forspillet »The Ring 0«, men det er »The Ring«, der på trods af et par unødvendige skrækscener hæver sig markant over fortsættelserne og over de småfnisende teenagegys, som amerikanerne skræmmer et ungt publikum med.

Hvorfor originaltitlen »Ringu« skal oversættes til engelsk frem for det mundrette danske »Ringen«, når man i øvrigt ellers har gjort sig den ulejlighed at sætte danske tekster på filmen, er et af de markedsføringsmæssige mysterier, som nok aldrig kan forklares.

The Ring. Japan 1998. Instruktør: Hideo Nakata. Premiere i Dagmar, Grand og Palads (København), BioCity (Odense) og Palads (Århus).

kulturkristeligtdagblad.dk