De unge bekymrer sig om de små på nettet

De unge kan godt selv gennemskue reklamer på nettet, men de er bekymrede for deres småsøskende og har ikke meget tiltro til, at forældrene ved nok til at beskytte dem

Det er først og fremmest forældrene og de mindre søskende, der skal have hjælp til at navigere i reklamer og salgstrick rettet mod børn og unge på nettet. De unge selv er nemlig ganske kompetente, når det gælder om at gennemskue forhandlere og producenter, der målretter deres salg mod børn. Sådan lød budskabet fra seks 9. klasseselever, der i går fremlagde råd og forslag til, hvordan børn og unge kan blive stærkere netbrugere for familie- og forbrugerminister, Lars Barfoed (K) og formanden for Forbruger Forum, Kirsten Fjord.

De seks unge havde på baggrund af en internetdiskussion på de unges debatforum www.ungidebat.dk lavet 20 konkrete råd, blandt andet, at forældre skal skoles i at holde bedre øje med deres børns internetvaner, og at der skal laves sikkerhedsfiltre for især at beskytte de allermindste brugere.

– Vi er jo vokset op med nettet, så vi har allerede en masse erfaringer og har oplevet eller hørt om de farer, der kan være. Men det har de fleste under 11-12 år ikke. Og de er virkelig på den, når de skal forholde sig til reklamer, der på en meget udspekuleret måde er rettet mod børn, sagde 15-årige Sofie Kongsbak fra Unge Hjems Efterskole i Århus.

De unge i panelet pegede på chatsider og netspil for børn, som nogle af de sites, der er bedst til at hive penge ud af helt uerfarne netbrugere. I et af spillene – Habbo – gælder det for eksempel om at designe sit eget værelse, møblere det og fylde det op med kæledyr og venner. Det virtuelle habengut og de computeranimerede bekendtskaber er dog ikke gratis, men skal finansieres over mobiltelefonen via sms. Og regningen kan, ifølge de unge, hurtigt løbe op på mere end 300 kroner.

– Vi har efterhånden regnet alle salgsfinterne ud og kan lukke ned for vinduerne, men vores mindre søskende er meget nemmere at lokke. De forstår først, hvor mange penge de har brugt, når det er for sent. Og de gamle – forældrene – er ofte slet ikke klar over, hvad der egentlig forgår, når ungerne er på nettet, sagde 15-årige Birgitte Rask også fra Unge Hjems Efterskole.

Forbruger Forums formand, Kirsten Fjord, var helt enig og fortalte, at Forbruger Forum netop arbejder for at udvikle sikkerhedsfiltre, der ikke bare skal skærme børn mod reklamer og salgstrick, men også skal beskytte børn mod blandt andet pornografisk materiale. Kirsten Fjord har nemlig heller ikke – ligesom de unge – den store tiltro til, at forældre kan klare den opgave alene.

– Forældrene skal selvfølgelig følge med i, hvad deres børn laver på computeren. Men vi bliver nødt til at indse, at langt de fleste hverken kan gennemskue eller overskue deres børns aktiviteter på nettet. Og så bliver vi nødt til at komme på banen som samfund og sørge for, at børnene får den nødvendige beskyttelse og viden, siger Kirsten Fjord.

Hun peger blandt andet på, at børn allerede i de små klasser bør undervises om sikkerhed og reklamer på nettet, så de bliver bedre rustet til at gå udenom fælder og farer på internettet.

bech-jessen@kristeligt-dagblad.dk