Reklamefilm skal afskrække afrikanere fra at søge til Europa

Regeringen i Schweiz og EU har været med til at finansiere en reklamefilm til afrikanere, der viser, hvor dårligt flygtninge lever i Europa

Virkeligheden i Europa kan være en barsk overraskelse for de afrikanske flygtninge, der søger over Middelhavet i håb om et bedre liv. Som her i en flygtningelejr i Malta. En international reklamefilm til brug i Afrika er netop fremstillet for at understrege, hvor dårligt mange flygtninge har det i Europa. –
Virkeligheden i Europa kan være en barsk overraskelse for de afrikanske flygtninge, der søger over Middelhavet i håb om et bedre liv. Som her i en flygtningelejr i Malta. En international reklamefilm til brug i Afrika er netop fremstillet for at understrege, hvor dårligt mange flygtninge har det i Europa. –. Foto: .

Bliv væk fra Schweiz og EU. Her er dårligt at være, og I har det bedre derhjemme.

Det er budskabet i en reklamefilm, der blev vist i fjernsynet den 20. november i flere afrikanske lande under en fodboldhalvleg, hvor Schweiz spillede mod Nigeria.I filmen, der foregår på fransk og har engelske undertekster, ses det, hvordan en ældre afrikansk mand taler i telefon med sin søn, der opholder sig et sted i Europa. Mens han står i silende regn, fortæller sønnen faderen, der sidder i en pæn varm stue, hvor godt det går. At han bor sammen med venner, og at hans studier går fint. Samtidig vises det i dramatiske billedglimt, hvordan han faktisk bor under en bro, og hvordan han sidder på en kantsten og tigger. Senere forfølges han i en hæsblæsende jagt af politiet. Faderen selv fortæller, hvordan sønnens mindre søskende alle sammen har det godt og er begyndt i skolen derhjemme.

Tro ikke på alt, hvad du hører. At tage af sted betyder ikke altid at leve, lyder budskabet til sidst i reklamefilmen.

Den næsten halvanden minut lange film er produceret af IOM (International Organization for Migration), en international organisation for migration med base i Geneve, der tæller 120 medlemslande. Danmark er ikke medlem. Ifølge organisationens hjemmeside arbejder den for at sikre en ordentlig og human behandling af migranter og for at løse migrationsproblemer.

Den schweiziske regering har sponsoreret filmen gennem regeringens indvandringskontor i Bern.

Vi har en forpligtelse til at fortælle disse mennesker, hvilke følger en flugt kan have. Flygtninge skal ikke gøre sig falske forestillinger om Schweiz, siger Eduard Gnesa, der er direktør for kontoret.

Kontoret oplyser, at det vurderes, at 10.000 flygtninge, hovedsageligt afrikanere, har mistet livet under flugt til Europa. Som regel ved druknedøden. Meningen er, at filmen skal spare liv.

Migrationskontoret i Bern hører under justitsminister Christoph Blocher. Hans parti, det højreorienterede Schweiziske Folkepart, SVP, vandt stort ved valget den 21. oktober i år.

Partiet kørte en anti-immigrationskampagne under valget, hvor hvide får står på et schweizisk flag og sparker et sort får ud af flokken. Sloganet til kampagnen, som FN fordømte som racistisk, lød mere sikkerhed.

Vi er nødt til at fortælle afrikanerne, at Schweiz ikke er paradis. I mange afrikanske lande fortæller menneskesmuglerne om blå himmel og herligheder, og hvor godt flygtninge har det hos os her i Schweiz, har Christoph Blocher sagt til den schweiziske avis Sonntags-Blick.

Reklamekampagnen har ifølge den engelske avis The Independent kostet godt 1,9 millioner kroner.

EU har indirekte støttet filmen, fordi IOM har fået en sum penge fra Kommissionen gennem et program, der støtter aktiviteter omkring asyl og immigration fra lande udenfor EU.

En talsmand for EU-kommissionens justitskommissær Franco Frattini siger dog at, IOM alene er ansvarlig for indholdet af reklamekampagnen, men understreger samtidig, at EU støtter oplysning omkring de farer, der er forbundet med illegal indvandring.

Vi kan ikke lukke øjnene for de tragedier, der i årevis er sket i både Atlanterhavet og Middelhavet, siger talsmanden Friso Roscam Abbing.

udland@kristeligt-dagblad.dk