Bøger om tro går som varmt brød

Danskerne køber bøger om tro og kristendom i stort tal. Især personlige beretninger båret af den kristne tro har høje salgstal

Bøger kan forme mennesker og deres liv.
Bøger kan forme mennesker og deres liv.

At have levet et liv med tro, gospelmusik og smerte. At miste ens kære i tsunamien og komme overens med Gud. Og at kunne læse Bibelen på et sprog, som er til at forstå.

Det er alt sammen følelser og pointer, som indgår i flere nye bøger om tro med overraskende høj kommerciel succes. For kendte danskere, der afslører deres inderste følelser i forhold til det guddommelige, er en stor salgssucces i dagens Danmark. Og bøger om tro og kirke er populære som aldrig før. Så hvad der engang var forbeholdt smalle, kirkelige forlag, er i dag blevet et stort konkurrencefelt landets største forlag imellem.

Jeg tror aldrig, der har været solgt mere kristen litteratur i Danmark, end der bliver nu, siger Søren Moesgaard, marketingschef for Bibelselskabets Boghandel, hvis forlag på under et år blandt andet har solgt mere end 10.000 eksemplarer af en ny oversættelse af Det Nye Testamente.

Med mere end 20.000 solgte eksemplarer er gospelsangerinden Etta Camerons biografi en af de allerbedst sælgende bøger med et trosrelateret indhold. Forlaget Peoples Press følger i den kommende tid succesen op med flere klassiske bøger om religion og tro.

Vi kan konstatere, at der en større interesse for bøger om tro, religion og eksistens, siger forlagets kreative direktør, Jakob Kvist.

Også flere andre store, kommercielle forlag har allerede set den nye tendens og er på vej med udgivelser om tro og kristendom, som de spår til at blive en succes. Om få uger kommer Politikens bog Jesus - jøde, rebel, Gud?, mens Jyllands-Postens Forlag til maj udgiver en bog med blandt andet Pia Kjærsgaards, Connie Hedegaards og Sigurd Barrets beretninger om deres forhold til den kristne tro.

De seneste år har der været fokus på islam i vores samfund, hvorimod det ikke har handlet så meget om kristendom. For os danskere er tro noget meget personligt, nærmest tabubelagt, især i forhold til, hvad folk ellers krænger ud i diverse reality shows. Så da bogens forfatter kom med idéen, virkede det med det samme helt rigtigt at satse på den, siger kreativ chef Elisabet Svane fra Jyllands-Postens Forlag.

gold@kristeligt-dagblad.dk