Må homoseksuelle feste under ramadanen?

En sjælden treenighed af muslimer, katolikker og ortodokse kristne er gået sammen i et voldsomt angreb på homoseksuelle på grund af en festival i Bosnien midt under ramadanen. OSCE har måttet minde parterne om, at diskrimination mod alle minoriteter i landet er forbudt efter bosnisk lov

Den bosniske hovedstad lægger hus til den første festival i landet nogensinde for homoseksuelle, ”Queer Sarajevo Festival”. -
Den bosniske hovedstad lægger hus til den første festival i landet nogensinde for homoseksuelle, ”Queer Sarajevo Festival”. -.

Camilla Stubbe Teglbjærg,
skriver fra Balkan

Død over bøsser, stod der på plakater, som for nogle uger siden blev klæbet op i Sarajevo. Plakaterne var en del af den ophedede debat, der har raset i medierne i Bosnien-Hercegovina den seneste tid, fordi den bosniske hovedstad lægger hus til den første festival i landet nogensinde for homoseksuelle, Queer Sarajevo Festival.

Festivalen byder over fem dage på film, udstillinger, paneldiskussioner og performances og finder sted fra i morgen og fire dage frem. Festivalen falder derfor sammen med ramadanen, muslimernes hellige fastemåned. Homoseksualitet er forbudt, ifølge Koranen, og i første omgang var det især det muslimske samfund, som var oprørt over, at festivalen skulle finde sted.

Men i et sjældent eksempel på enighed mellem de tre største etniske grupper i landet har de ortodokse serbere og katolske kroater stillet sig side om side med de muslimske bosniakker i deres fordømmelse af homoseksuelle. Ifølge den bosniske grundlov er enhver form for diskrimination mod minoriteter forbudt, også på baggrund af seksuel orientering. Det har fået den internationale Organisation for Sikkerhed og Samarbejde i Europa, OSCE, til at opfordre repræsentanter for den bosniske regering til at fordømme den hadske retorik.

Kritikken begyndte for alvor at hagle ned over Queer Sarajevo Festival og arrangørerne af festivalen, ngoen Organisation Q, for en måned siden. I avisen Dnevni Avaz kunne man læse, at arrangørerne af festivalen var syge mennesker. Det var generalsekretæren for landets største muslimske parti SDA, Amir Zukic, som udtalte dette.

Disse mennesker har brug for hjælp, sagde han til avisen, der er landets største dagblad. Og fortsatte:

Vi har respekt for tolerance og frihed i Bosnien-Hercegovina, men denne festival kan ikke være andet end en provokation, fordi den sker under ramadanen.

Efterfølgende har flere imamer lagt sig tæt op af Amir Zukic s kommentar. I samme avis udtalte Seid Smajkic, imam fra byen Mostar:

Vi vil selvfølgelig ikke angribe dem på gaden, men vi bliver nødt til at sige: Dette er usædeligt Det er en kampagne for antireligiøse idéer.

Og lægen og parlamentsmedlemmet for det bosniskmuslimske parti SBiH, Amila Alikadic-Hosovic, blev citeret for at sige, at homoseksuelle ikke har brug for borgerrettigheder, de har brug for terapi, i det ugentlige uafhængige magasin Dani, der er officiel sponsor af festivalen. Det fik til sidst borgmesteren Semiha Borovac i det muslimsk dominerede Sarajevo til at anmode om, at festivalen blev flyttet til et andet tidspunkt.

Men hvad der i begyndelsen handlede om ramadanen og en provokation mod islam fik hurtigt samlet muslimer, der udgør 40 procent af befolkningen, katolikker, som udgør omkring 15 procent, og ortodokse kristne, der udgør 31 procent, i en fælles fordømmelse af homoseksuelle.

Generalsekretæren Rajko Vasic for det serbiske parti SNDP, der har magten i den serbiske del af Bosnien-Hercegovina, Republika Srpska, udtrykte i Dnevni Avaz sin afsky over for homoseksualitet.

Dette er unaturlig, syg og afvigende adfærd, blev han citeret for at sige.

Også katolikkerne har været på banen med hadske udtalelser. Det skete ifølge nyhedsbureauet AFP, da generalsekretæren for den bosniske bispekonference, kroaten Ivo Tomasevic, udtalte, at homoseksualitet ikke er i overensstemmelse med bosniske værdier.

Som modsvar til de mange angreb har arrangørerne af festivalen flere gange været i pressen for at prøve at slå fast, at Queer Sarajevo Festival handler om tolerance og åbenhed. Og ikke har været ment som en provokation mod muslimer eller andre trossamfund. Men ikke overraskende er arrangørerne blevet overhørt i et land, hvor homoseksualitet er nødt til at foregå i det skjulte, og homoseksuelle, ifølge OSCE, jævnligt er ofre for vold.

Kendetegnende for hele debatten har været fraværet af en oprigtig diskussion om, hvorvidt det moderne Bosnien-Hercegovina kan rumme homoseksuelle.

Det var blandt andet manglen på argumenter, der til sidst fik OSCE til at blande sig. OSCE, der har arbejdet med at genopbygge Bosnien-Hercegovina efter krigen i 1992-1995, udsendte en pressemeddelelse, der blev citeret i de fleste store aviser, der udtrykker organisationens bekymring over det lave niveau i debatten.

Graden af fjendtlighed foruroligede os. Jeg vil ikke engang kalde det en debat. Det forudsætter jo en rationel meningsudveksling. Der har ikke været noget reelt forsøg på at diskutere homoseksualitet. De fleste af udtalelserne har været rene udtryk for afsky og had. Det har vakt minder om den retorik, vi så her under krigen, udtaler James Rodehaver, der leder OSCEs afdeling for menneskerettigheder i Bosnien, til Kristeligt Dagblad.

Derfor har regeringens reaktion på debatten også overrasket James Rodehaver.

Stilheden fra regeringen side har været øredøvende. Politikerne accepterer hermed stiltiende lovbrud, i og med at en udsat gruppe i landet bliver diskrimineret. Det er forbudt ved lov, understreger han.

De eneste protester er i stedet kommet fra menneskerettighedsorganisationer som Helsinki Komiteen, hvis talsperson i et interview i dagbladet Nesavisne Novine i sidste uge forsvarede homoseksuelles rettigheder.

Imens debatten fortsætter, er arrangørerne i gang med de sidste forberedelser. Organisation Q har hyret et privat vagtværn, og Sarajevos politi behandler festivalen som en højrisiko begivenhed. Hvis den ellers får lov at løbe af stabelen i morgen.

stubbe@kristeligt-dagblad.dk