Muslimske kvinder mobbes og kontrolleres

34 muslimske kvinder og 11 ikke-muslimske uddannelsesvejledere fortæller om udbredt religiøs mobning og social kontrol i en ny undersøgelse

Den religiøse mobning og den indbyrdes sociale kontrol blandt unge muslimske kvinder på danske uddannelsessteder er tilsyneladende meget udbredt. -
Den religiøse mobning og den indbyrdes sociale kontrol blandt unge muslimske kvinder på danske uddannelsessteder er tilsyneladende meget udbredt. -. Foto: ROUF BHAT Denmark.

Den religiøse mobning og den indbyrdes sociale kontrol blandt unge muslimske kvinder på danske uddannelsessteder er tilsyneladende meget udbredt.

De muslimske drenge er også særdeles aktive i kontrollen, fremgår det af en ny undersøgelse, lavet for Velfærdsministeriet, om at være muslimsk kvinde i Danmark.

Den sociale kontrol er et rædselsfuldt problem. Det er så dominerende, at man tror det er løgn, den sladder og den snak, den kontrol med de her unge mennesker, som ikke kan tillade sig noget, siger en folkeskolelærer i undersøgelsen.

Ligestillingsafdelingen under Velfærdsministeriet har fået ph.d. Tina Magaard fra Teologisk Institut ved Aarhus Universitet til at lave grundige interview med 34 muslimske piger og kvinder samt 11 ikke-muslimske, kvindelige uddannelsesvejledere på uddannelsessteder med muslimske kvinder blandt de studerende.

Formålet har været at kortlægge, hvordan muslimske kvinder selv oplever problemer om ligestilling mellem kønnene, når det gælder uddannelse, indgåelse af ægteskab, leveregler, straf med videre.

Tina Magaard understreger, at den 220 sider lange undersøgelse ikke giver noget fuldt dækkende kvantitativt billede af virkeligheden, og hun advarer derfor politikerne mod at bruge kvindernes og lærernes udsagn som skyts til politiske skærmydsler og en unuanceret debat.

I rapporten kan begge fløje sikkert finde noget, de kan slå hinanden i hovedet med. Jeg har fokuseret på at lade kvinderne og vejlederne selv komme til orde, og uden at jeg kommer med forslag til løsninger, siger Tina Magaard.

Det er stærke muslimske kvinder, der optræder i rapporten, og det har slået forfatteren, at også disse kvinder, selv i tredje generation, stadig er underlagt en skarp social og religiøs kontrol på uddannelsesstederne.

Der er mange steder en religiøs skillelinje mellem muslimske nydanskere og konvertitter på den ene side, og på den anden side ikke så praktiserende muslimer.

En studievejleder på et universitet har oplevet en gruppe meget religiøse piger, som ville dirigere rundt med de andre piger på en helt uacceptabel måde.

Det er et mindretal, som udøver decideret religiøs mobning. Bare der sidder tre stride strigler i en klasse, kan de jo sådan dominere. De er stærke sammen. Men hvis du har dem enkeltvis, er det slet ikke det samme problem, siger vejlederen.

Nogle piger bliver undertrykt af indvandrerdrengene på studieholdene, og en studievejleder fortæller om det indbyrdes pres mellem eleverne og hjemmefra:

Det er virkelig kommet bag på mig, hvor overvågende de forskellige kulturelle samfund er på hinanden. Hvis den her unge pige går tur med sin danske kæreste, og hun bliver set, så melder man simpelthen tilbage til forældrene. Måske kunne man sige gode ting om det, men nej, efterhånden har jeg ikke så meget godt at sige om det. For det er altså en justits, og den er ikke til gavn for nogen.

/ritzau/