Alt andet end normal

Jørgen Haugen Sørensen fik aldrig svendebrev som pottemager, til gengæld er han blevet Danmarks største nulevende billedhugger. I dag fylder han 75 år

Jørgen Haugen Sørensen debuterede som 19-årig på Charlottenborgs Forårsudstilling med skulpturen "Portræt af Martha". --
Jørgen Haugen Sørensen debuterede som 19-årig på Charlottenborgs Forårsudstilling med skulpturen "Portræt af Martha". --. Foto: .

Barndommens snævre rammer i et fattigt arbejdermiljø på Amager har gjort Jørgen Haugen Sørensen afhængig af frihed. "Det er ligesom et stof, jeg skal have. Jeg kan ikke tåle, når nogen forsøger at normalisere, jeg vil være alt andet end normal," sagde han i et interview i denne avis for to år siden.

Han har da også for længst bevist, at han rager langt op over det normale og det middelmådige. Som kunstner har han nået toppen i Danmark, hvor han gerne betegnes som den største nulevende danske billedhugger. Som nu 75-årig kan han se tilbage på et kunstnerliv, der har budt på udstillinger over hele Europa og USA og på værker, der indgår på adskillige danske og udenlandske museer.

Det internationale udsyn har altid været en del af hans personlige og kunstneriske virke. Allerede i 1968 bosatte han sig i Italien, og i mere end 30 år har han ind imellem alle sine rejser haft base nær de berømte marmorbrud i Pietrasanta nord for Pisa. Et naturligt sted at opholde sig for en kunstner, der har sten som sit foretrukne materiale. Hans stenskulpturer kan beundres mange steder i det offentlige rum. "Sønderborgkarret" i Sønderborg, "De kantede bær?, og de glatte glider" på Nørrebrogade i København og "Huset, der slikker solskin" foran Det Danske Akademi i Rom for blot at nævne nogle få.

Som nævnt tilbragte Jørgen Haugen Sørensen sin barndom på Amager. Forældrene blev skilt, da han var bare 11 måneder, og han og storebroderen, billedkunstneren Arne Haugen Sørensen, voksede op alene med deres mor. De to drenge var tit overladt til sig selv og tilbragte meget tid med at tegne og modellere. Den nærliggende skole, Sundbyvester Skole, blev under krigen lavet om til lazaret for syge soldater, så hans skolegang blev noget mangelfuld. Som 15-årig kom han i lære som pottemager på fabrikkens Ibsens Enke i København, hvor han lærte at fremstille askebægre og vaser og dekorere brugskunsten med orangefarvet glasur.

Læretiden var fem år, men den unge Jørgen sprang fra efter de første to og vidste derefter med sig selv, at han aldrig igen skulle arbejde på fabrik. I stedet blev han selvlært billedhugger og debuterede allerede som 19-årig på Charlottenborgs Forårsudstilling med skulpturen "Portræt af Martha". Derefter fik han Carlsbergfondets store rejselegat og begyndte sit livslange rejse- og kunstprojekt. "Jeg ser mange mennesker, der fortvivlet går på arbejde hver dag. Selv har jeg gjort alt for at undgå den situation. Jeg har kun gjort det, jeg havde lyst til. Det er en ret hensynløs måde at leve på, det erkender jeg, men det har været nødvendigt," har han sagt om sit livssyn.

I 2007 var Arne Haugen Sørensen årets billedhugger på Statens Museum for Kunst, hvor han fyldte skulpturgaden med opsigtsvækkende værker som blandt andet "Selvfede svin" og "Dansende knokkelmænd". Han har modtaget et hav af priser og legater gennem årene og fik i 1984 Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.

Jørgen Haugen Sørensen er gift med Eli Benveniste, der også er billedhugger. Han har fem børn og ti børnebørn, der alle bor i Danmark.

washuus@kristeligt-dagblad.dk