Weekend med Maria Magdalene

Tradition for åndelig søgen Man kommer som turist og tager herfra som pilgrim, siger munkene og nonnerne i Vézelay i Bourgogne. De forsøger at leve op til århundreders tradition for at tage imod de rejsende

Pilgrimsgrupper og katolske ungdomsorganisationer besøger ofte katyedralen i Vézelay.
Pilgrimsgrupper og katolske ungdomsorganisationer besøger ofte katyedralen i Vézelay.

Man kan besøge Vézelay som almindelig turist og nyde en af Bourgognes kønneste landsbyer med en spadseretur i de små brolagte gader og selvfølgelig et besøg i den storslåede romanske katedral.

Men man kan også træde ind i en århundredlang tradition for åndelig søgen i Vézelay, som begyndte, da kirken blev viet til Maria Magdalene i 882, og som det franciskanske broderskab og munkene og nonnerne fra Jerusalembroderskaberne har fået til opgave at fortsætte.

"At tage imod den rejsende er for os en forlængelse af bønnen. Det er opfyldelsen af næstekærlighedsbuddet. Vi repræsenterer et vidnesbyrd om troen, som vi tilbyder de besøgende, og vi hører ofte folk sige, at de kom her som turister, men tog herfra som pilgrimme," siger broder Grégoire, prior for munkene i Vézelay.

Pilgrimme har der til alle tider været i Vézelay. De kom for at tilbede Maria Magdalenes helgenrelikvier, som blev bragt til Bourgogne fra Saint Maximin i Provence, hvor hun menes at have levet de sidste år af sit liv i La Sainte Baume, den hellige grotte nær Middelhavskysten.

Under religionskrigene blev relikvierne brændt på bålet af de franske protestanter, som havde besat og vandaliseret dette symbol på den katolske tro. Hvorefter det tomme kloster blev solgt som byggematerialer og jævnet med jorden efter Den Franske Revolution. Kun den enestående, næsten bjergtagende smukke romanske basilika, som i dag er med på Unescos Verdensarvsliste, overlevede.

Da folk igen begyndte at strømme til Vézelay, var det turister snarere end pilgrimme, der kom. Men i 1993 blev Fraternités monastiques de Jérusalem oprettet med det specifikke formål at genoplive traditionen for at tage imod pilgrimme i Vézelay.

Munkene og nonnerne driver hvert deres gæstehus med plads til 68 overnattende gæster, og desuden driver fransicanerne et lille herberg, blandt andet fordi Vézelay, der også var rammen om Frankrigs første franciskanerkloster, er blevet udgangspunktet for den nye franciskanske pilgrimsrute til Assisi.

Gæstehusene er åbne for enkeltpersoner eller grupper, der ønsker at gennemføre en traditionel åndelig retræte, og munkene og nonnerne står til rådighed med åndelig vejledning, hvis man ønsker det. Men det står frit for, om man vil suge til sig af den åndeligt og historisk ladede atmosfære i Vézelay på egen hånd.

"Vi betragter de guidede rundvisninger i katedralen, som finder sted dagligt på flere sprog, som det første trin i et åndligt tilbud," siger broder Grégoire.

"Katedralen tilhører den første generation af kirker, der var tænkt som et budskab i sten, som datidens kristne skulle kunne forstå. Lyset vælder ind i koret, således at man vandrer fra mørket i narthex gennem kirkeskibet og frem mod lyset," fortæller munken.

Gudstjenesterne, som finder sted op til fire gange dagligt, er også en invitation til den besøgende om at træde ind i det åndelige univers.

Men samtidig har Jerusalembroderskaberne udviklet en række tilbud om weekendophold over forskellige temaer.

Man kan naturligvis lære om Maria Magdalenes betydning i den katolske tro. Men også tage "Væk fra det hele med Gud", "A l?écart avec Dieu", som er titlen på et weekendseminar, hvor mellem 20 og 60 personer under munkenes vejledning studerer og debatterer forskellige bibelske eller teologiske emner, afbrudt af gudstjenester.

Andre weekendophold med fællestitlen "Kunst, kultur og tro" fokuserer på kulturelle aktiviteter som ikonmaleri, hebræisk eller sang eller undervisning i instrumenter som violin eller citar eller tilbyder konferencer om kirkearkitektur eller kristne kulturpersonligheder. Og en konferencecyklus med titlen Fiat Lux griber fat i moderne videnskabelige og bioetiske problemstillinger.

"De forskellige seminarer og tematiske ophold, vi tilbyder, skal skaffe os i kontakt med mange forskellige mennesker. Vi er en munke- og nonneorden, som er oprettet for at virke i byerne, midt imellem mennesker, i modsætning til kontemplative ordener, der trækker sig tilbage fra samfundet. Vi vil i kontakt med nutidens mennesker, og derfor griber vi fat i aktuelle problemstillinger som for eksempel tro og videnskab."

"Nogle af vore seminarer kræver et stærkere åndeligt engagement end andre. Det gælder de unge, der vil dele vores hverdag. Vi forventer, at man om ikke overvejer at blive munk så dog ønsker at gå virkelig i dybden med sin tro.

"Men vi vil også være et sted, hvor troen kan vækkes, og holdninger brydes. Vi vil være et centrum for teologisk dialog," siger broder Grégoire.

I modsætning til Taizé et par hundrede kilometer sydligere i Bourgogne, der er økumenisk i sit væsen, er Vézelays ståsted klart katolsk. Året igennem kommer katolske ungdomsorganisationer, spejdergrupper og andre katolske fællesskaber til Vézelay for at meditere over Maria Magdalenes budskab, den faldne kvinde, der som den første troede på Kristi opstandelse. Og fra hele Europa kommer unge for at deltage i de pilgrimsvandringer, som krydser Bourgognes veje for at slutte i katedralen i Vézelay.

Uanset åndeligt udgangspunkt er dette romanske mesterværk et besøg værd. For eksempel ved sommersolhverv, hvor lyset klokken 12 middag falder således, at det danne lyspletter som trædesten gennem kirkeskibet op til koret. Ved vintersolhverv rettes det som spotlight på alle de forsirede søjlekapitæler. En bekræftelse, om nødvendigt, på Vézelays symbolske karakter.

rejser@kristeligt-dagblad.dk

Broder Grégoire, prior for munkene fra Jerusalembroderskabet i Vézelay, åbner døren til et åndeligt univers domineret af Maria Magdalene. – Alle fotos: Birthe B. Pedersen.
Broder Grégoire, prior for munkene fra Jerusalembroderskabet i Vézelay, åbner døren til et åndeligt univers domineret af Maria Magdalene. – Alle fotos: Birthe B. Pedersen.
Katedralen i Vézelay er tænkt som et vidnesbyrd i sten, der viser vejen fra mørket til lyset i koret.
Katedralen i Vézelay er tænkt som et vidnesbyrd i sten, der viser vejen fra mørket til lyset i koret.