Færre børn læser for sjov

Hvert tredje danske barn kan ikke lide at læse. Løsningen er ikke formaninger, siger skoleinspektør

Det går tilbage for børns læsning i fritiden.
Det går tilbage for børns læsning i fritiden. Foto: stock.xchng.

En tredjedel af de danske elever, der deltog i den nyeste Pisa-måling, erklærer ligeud, at de ikke holder af at læse, skrev Politiken i går.

Og spørger man eleverne, om de læser dagligt i deres fritid, svarer 7 procent færre ja sammenlignet med år 2000, da Pisa-undersøgelsen stillede det samme spørgsmål.

"Det er ikke overraskende, at vi ser et fald i læsning," siger lektor, ph.d. Trine Bille fra CBS, som for nogle år siden stod for en undersøgelse af børns kulturvaner.

Allerede midt i årtiet viste hendes tal en markant nedgang i andelen af børn, der jævnligt bruger det lokale folkebibliotek. I 1998 var det 51 procent af alle børn, der havde brugt biblioteket inden for den seneste måned. I 2004 var den andel faldet til 39 procent.

"Det er helt oplagt, at det er de mange nye medier, der fylder mere i børns dagligdag," siger Trine Bille.

Daglig læsning i fritiden har stor betydning for børns læsefærdigheder, viser Pisa-tallene. De børn, der ikke læser dagligt i fritiden, scorer i snit 39 point lavere i læsning – det svarer til et helt klassetrin.

Løsningen er ikke at komme med flere formaninger til forældrene om at sætte børnene til at læse i fritiden, siger skoleinspektør Jens Raahauge, næstformand i Dansklærerforeningen:

"Vi kan sagtens postulere, at det her er en forældreopgave. Så ved vi, at nogle forældre har overskud til det, og for andre vil det være en voldsom byrde at få det til at fungere i dagligdagen. Alle børn lever ikke i overskudsfamilier, og derfor er det vigtigt, at skolen er klar til også at lære de børn at læse, som lever i lidt mere pressede familier." /ritzau/