Når broderskabet rykker

Ingen måler sig med Det Muslimske Broderskabs måde at organisere sig på. Spørgsmålet er, om flertallet af egypterne stadig stoler på, at islamisterne vil medføre en generel bedring af landets situation

Det historiske egyptiske præsidentvalg er forløbet uden damatiske uregelmæssigheder. Her ses vælgere ved et valglokale i Giza, hvor Det Muslimske Broderskab har domineret valget. 
Det historiske egyptiske præsidentvalg er forløbet uden damatiske uregelmæssigheder. Her ses vælgere ved et valglokale i Giza, hvor Det Muslimske Broderskab har domineret valget. . Foto: Søren Staal.

Tre skæggede unge mænd ser op fra det bord, de sidder ved, mens hundredvis af vælgere står foran indgangen til et valglokale i Giza ved Kairo. Mænd og kvinder er adskilt fra hinanden. Vi er i en af Det Muslimske Broderskabs mange højborge.

Så du er fra Danmark, siger Hassan, en af de unge mænd ved bordet.

Vi har ikke glemt Muhammed-tegningerne, siger han og kigger op et kort øjeblik, mens de andre stadig har travlt med at skrive id-numre på de kvindelige vælgere ned på små sedler.

LÆS OGSÅ: "Enten islam eller civilt styre"

Kurt Wester­gaard og tegningerne huskes, men i dag er de kun en sidebemærkning. For nu skal den tidligere jordskredssejr i parlamentet udbygges til at omfatte præsidentposten.

Broderskabet har sendt sine folk til valgstederne for at notere dem, der møder op for at stemme. Til gengæld for trofastheden får kvinderne lovning om ris, brød, kød og andre dagligvarer. Og de, der ikke selv kan komme til valgstederne, bliver hentet i broderskabets busser.

Men grunden til, at broderskabet har sat en velorkestreret slutspurt ind på valgets sidste dag, er ikke bare, at de kan. De føler også, at det er nødvendigt, da de andre kandidater ser ud til at klare sig godt i den egyptiske hovedstad, og fordi broderskabet ikke har eneret på islamisternes stemmer.

Ved en anden valgstation i Giza står Hebba, mor til to, klædt i lyserød hovedbeklædning.

Jeg bryder mig ikke om broderskabet. De vægter ikke uddannelse højt nok, siger hun og afslører, at hendes egen familie er splittet mellem tre islamistiske kandidater.

Min mand og en af mine to døtre stemmer på Mursy fra broderskabet. Jeg stemmer på al-Aawa, og min anden datter stemmer på Aboul Fouttuh. Det kan man kalde en rigtig demokratisk familie, siger hun og smiler.

Et par kilometer længere nordpå står George, en koptisk præst, foran hegnet til et valglokale. Han er omgivet af unge mænd og kvinder, der går for at være Kairos demokratiske elite. De mere velhavende. De mere veluddannede. De er antitesen til landets islamister.

Det er aften, og selvom myndighederne har forlænget stemmefristen med en time, ser det ikke ud til, at alle vil nå ind til stemmeboksene. En ung kvinde kaster sig ud i et heftigt skænderi med de ansvarlige på stedet. Ederne flyver gennem luften, og noget, der ligner et mindre katteslagsmål, udfolder sig på begge sider af hegnet.

En mere end to meter høj mand blander sig og sviner den ivrige unge dame og samtlige andre kvinder til i en chauvinistisk tone. Der går en vred summen gennem kvindernes rækker.

George tripper for at møve sig længere hen mod portens åbning.

Han er ikke villig til at sige, hvem han stemmer på. Det mener han er en personlig sag. Men han vil alligevel gerne sige noget til den fremmødte journalist.

Jeg ved, at de vestlige medier fokuserer meget på, om kopterne frygter en islamistisk magtovertagelse. Det vil jeg godt bekræfte, at vi gør. Vi er meget bange for islamisterne. Hvis de vinder, vil det føre til en katastrofe for os koptere, siger han.

Egyptens koptere udgør op til 10 procent af den samlede befolkning på 84 millioner. Men som resten af landet har det koptiske samfund også delte meninger om de forskellige kandidater.

En koptisk bevægelse har sågar opfordret til at stemme på Aboul Fouttuh, der forsøger at sælge sig selv som en moderat islamist.

Men fra Youssef Sidhom, den koptiske chefredaktør for ugeavisen Watani, lyder en dom, som de fleste koptere nok vil erklære sig enige i under dette egyptiske valg:

Aboul Fouttuh er en islamist. Han var moderat indtil for en måned siden. Men det er han ikke længere. Han er en ulv i fåreklæder, lige som de andre islamister, siger Sidhom, der sidder med blæk på pegefingeren, efter at han har stemt på tidligere generalsekretær for Den Arabiske Liga, Amr Moussa.

Jeg har stemt på Moussa, fordi vi har brug for stabilitet og en ansvarlig politik. Det tror jeg desværre ikke, at islamisterne er i stand til at levere, siger han.