Jazzpianisten, der holder af salmernes højtidelighed

Mads Bærentzen fra Aarhus Jazz Orchestra er efter mange år med fokus på amerikanske standarder vendt tilbage til sit kulturelle udgangspunkt. Det er der kommet en cd med jazzfortolkninger af 12 gamle danske salmer ud af

Mads Bærentzen har i 11 år har været den faste pianist i det professionelle Aarhus Jazz Orchestra, som tidligere hed Klüvers Big Band, og har desuden spillet utallige koncerter med solister som blandt andre Kurt Elling, John Scofield og Cæcilie Norby.
Mads Bærentzen har i 11 år har været den faste pianist i det professionelle Aarhus Jazz Orchestra, som tidligere hed Klüvers Big Band, og har desuden spillet utallige koncerter med solister som blandt andre Kurt Elling, John Scofield og Cæcilie Norby. Foto: Jens Thaysen.

De danske salmer har været kendt stof for Mads Bærentzen, siden han var barn. De kom naturligt ind i hans øregange, når han om søndagen var med sin far på arbejde. Faderen havde et job som kirkesanger i Christianskirken i det nordlige Aarhus, og den nu 38-årige Mads Bærentzen husker, at han allerede dengang nød den højtidelighed, der var over salmerne. Det var mere melodierne, end det var ordene, men mest af alt var det roen og det lidt højstemte ved salmerne, der tiltalte han.

LÆS OGSÅ: Hun får jazzfestivalen til at swinge

Fascinationen har holdt sig lige siden, selvom Mads Bærentzen, siden han i 1994 kom ind på Det Jyske Musikkonservatorium, og som den første rytmiske musiker debuterede fra solistklassen, mest har koncentreret sig om den amerikanske jazztradition. Det er standardpensum, når man vil være en dygtig jazzmusiker. Mads Bærentzen har i 11 år været den faste pianist i det professionelle Aarhus Jazz Orchestra, som tidligere hed Klüvers Big Band, og har desuden spillet utallige koncerter med solister som blandt andre Kurt Elling, John Scofield og Cæcilie Norby.

Det gør han stadigvæk, men på det seneste er han også vendt tilbage til kirkemusikken, som han på mange måder betragter som sit kulturelle udgangspunkt og sine musikalske rødder. Det er der kommet cden Se, nu stiger solen ud af. På den fortolker Mads Bærentzen 12 af salmebogens ældre numre i en jazzversion, der efter hans mening passer til salmerne og også til hans eget temperament.

Jeg har givet mit personlige bud på en fortolkning. Mange vil nok sige, at det er en melankolsk og lidt indadvendt plade, det er rigtigt og afspejler meget godt min egen personlighed, fortæller Mads Bærentzen, da vi mødes i et øvelokale på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Konservatoriet er nogle timer om ugen hans arbejdsplads, for som mange udøvende musikere lever han også af at undervise kommende musikere.

Der er en enorm god musiktradition i salmebogen, og det er den tradition, jeg lægger mig op ad. Jeg har ingen intentioner om at ville revolutionere kirkemusikken, men tværtimod gerne bibeholde den højtidelighed, der ligger i salmerne. Den højtidelighed holder jeg virkelig meget af, siger han.

Det er blandt andet også derfor, at han hver morgen hører morgenandagten i radioen sammen med sin kone og deres femårige søn.

Det er en rolig og lidt reflektiv måde at begynde dagen på, og så nyder jeg jo det fantastiske orgelspil fra Københavns Domkirke, som er noget af det ypperste, vi har.

Højtidelighed er også en slags fællesnævner for de salmer, han har valgt at fortolke på sin cd. Det er ikke tilfældigt, at det er gamle kendinge som blandt andet Her vil ties, her vil bies, Sorrig og glæde de vandre til hobe og Lysets engel går med glans, han har valgt ud.

Jeg er gladest for de gamle salmer, og derfor er det også dem, jeg helst vil arbejde med. Jeg synes nogle gange, at de nye salmedigtere gør for meget for at komme væk fra højstemtheden og højtideligheden. Efter min mening skal vi passe på, at kirken ikke bliver for meget rockmusik og kulørte lamper, for så mister den sin betydning som et rum for refleksion. Kirken er det bedste frirum, hvis man søger eftertanke, og det rum er der i allerhøjeste grad brug for i vores moderne samfund, mener Mads Bærentzen og tilføjer, at musikken har sin vigtige plads i det.

I sin fortolkning bibeholder han selve melodierne, men ændrer på harmonierne, så selvom der er tale om jazzede fortolkninger, vil alle, der kender salmerne, let kunne genkende dem.

Mads Bærentzen er ud over sine mange andre musikalske gøremål på det seneste også begyndt at studere orgel på Vestervig Kirkemusikskole med henblik på at blive organist.

Jeg tror, det er sundt at kaste sig over nye ting. At lære at spille orgel er nærmest som at begynde helt fra bunden igen, fordi man jo her også spiller med fødderne. Det er virkelig en udfordring, siger han.

Han har ikke afgjort med sig selv, om han en dag skal ud at søge organistjob, men han er til gengæld sikker på, at han vil blive ved med at spille salmer og sandsynligvis også kaste sig over at fortolke flere end de 12, det i første omgang er blevet til.