Alle japanere kender ham. Nu kommer han til Viborg

Efterårsferien kunne passende gå til Brænderigården i Viborg, hvor voksne og børn kan mødes på udstillingen om den japanske mangategner Osamu Tezuka. Udstillingen får fem ud af seks stjerner af Kristeligt Dagblads kunstanmelder

3Det banebrydende ved Osamu Tezuka var, at han forenede den solide japanske tradition for at fortælle i billeder med nye visuelle trick. Fra udstillingen i Viborg ses her billedet "Astro Boy".
3Det banebrydende ved Osamu Tezuka var, at han forenede den solide japanske tradition for at fortælle i billeder med nye visuelle trick. Fra udstillingen i Viborg ses her billedet "Astro Boy".

Osamu Tezuka God of Manga, Kunsthal Brænderigården, Viborg. Til den 4. november.

Det er en lykkelig oplevelse, når man møder noget, som skubber til ens forestillinger eller decideret insisterer på at ændre den forståelse, man har båret rundt på, til fordel for et større og mere nuanceret billede.

LÆS OGSÅ: Japansk tegneserie gør Jesus til superhelt

Sådan en lykkelig følelse, og en stor lyst til at vide endnu mere, havde jeg efter mit besøg på Brænderigårdens udstilling om den japanske mangategner Osamu Tezuka (1928-1989). En tegner, der var totalt ny for mig, men som er kendt af ethvert barn i Japan. Og heldigvis også af mange danske børn og voksne tegneseriedyrkere.

Viborg er en by rig på kulturelle institutioner. Blandt andet Videnscenter for Animation (The Animation Workshop), som er Danmarks førende institution inden for animationsområdet. Lederen af stedet, som både rummer undervisning og udvikling, hedder Morten Thorning, og jeg formoder, at det er ham, der oprindeligt fik Brænderigården gjort opmærksom på Tezuka. I alle fald har Thorning og team arbejdet tæt sammen med Brænderigårdens nye, kompetente udstillingsleder, Helene Nyborg Bay, for at få udstillingen Osamu Tezuka God of Manga på benene.

Osamu Tezuka blev ikke ret gammel, til gengæld sov han kun 3-4 timer hver nat og efterlod sig et værk på mere end 170.000 tegnede sider (med tiden fik han assistenter, der kunne udfylde sorte flader og fylde baggrunde ind). Han uddannede sig til læge, men tegningen blev hans liv. Når bortses fra debutværket både tegnede og skrev Tezuka selv sine hæfter. Det banebrydende ved Tezuka var, at han forenede den solide japanske tradition for at fortælle i billeder med nye visuelle trick hentet fra blandt andet Hollywood-filmen.

LÆS OGSÅ: Nogle fniser stadig ad doctor comics

Tezuka var en stor beundrer af Disney, og det fortælles, at han så Bambi mere end 30 gange i 1946. Med tiden kom Tezukas figurer selv til filmen, og det er udstillingens pointe, at inspirationen gik begge veje, og at man med rette kan spørge, om Disney har ladet sig inspirere mere, end godt er, af Tezukas film Kimba The White Lion fra 1960erne, da de skabte historien om Løvernes Konge (Simba)!

Disneys film har altid en lykkelig slutning, men hos Tezuka kan den gode meget vel ende med at ofre sig for en større sag. Det er ikke mennesker, der er Tezukas helte, derimod er robotten, som for eksempel den stadig populære Astro Boy, et langt mere pålideligt væsen. Det samme gælder monsterlægen Black Jack, en serie fra 1973, der blev et stort hit.

Osamu Tezuka begyndte som børneserietegner, men endte med at skabe en række graphic novels, heriblandt en 600 sider lang Buddha-biografi og et 1500 sider langt værk om tre mænd ved navn Adolf, der udspiller sig både i Japan og Tyskland under Anden Verdenskrig.

Brænderigården har udvalgt 65 værker fra forskellige perioder i Tezukas produktion, og hertil kommer film af og om kunstneren. Det er en stor oplevelse at betragte disse originale tegninger, der er akkompagnerede af engelsktekstede udgaver. Hver tegning er et lille mesterværk i blæk. Tezuka bryder billederammerne som er i mange forskellige formater, han klipper frækt i tid, og han er suveræn til at få tegn til at tale og larme og til at få stillestående billeder til at være fulde af bevægelse. Indimellem virker hans tegninger klassiske i kunstnerisk forstand, indimellem er der hæsblæsende, tegnserievildt tryk på.

Udstillingen, der har taget titel efter Tezukas japanske kælenavn, Manga no kami-sama, mangaens gud, og som er en af de største visninger af hans værker i Europa, vil være en øjenåbner for de fleste og et eksempel på, hvor meget vi tænker vestlig kultur som verdenskultur. Det er en udstilling, som taler både til voksne og til børn, og dem kommer der faktisk en del af for tiden, forlyder det fra Viborg. Tilmed kan man fortsætte besøget i kunsthallens østfløj, hvor Animationsskolen præsenterer projekter, både af professionelle og af elever på skolen, og er man heldig, kan der være et mobilt værksted, hvor man selv kan få animation mellem hænderne.