Spil klaver på banegården

Paris er den seneste af en række storbyer, der stiller klaverer op til fri afbenyttelse på offentlige steder for at skabe både kultur og kommunikation

Juletravlhed på Københavns Hovedbanegård i dag.
Juletravlhed på Københavns Hovedbanegård i dag. Foto: Birthe B. Pedersen.

Der blæser en isnende kold vind gennem Montparnasse-banegården denne januardag. Folk haster videre til lunere omgivelser, med røde ører og stive fingre, forbi det sortlakerede Kaeai-klaver, der ligner en surrealistisk vision midt imellem kiosker og ventesale.

En asiatisk udseende passager nærmer sig forsigtigt og kaster skeptiske blikke på skiftevis klaveret og det skilt, der opfordrer til at spille på det, som om han frygter at blive offer for en joke og filmet af et skjult kamera.

LÆS OGSÅ:
Hverdagens katedraler

Men det er rigtigt nok: Klaveret er til fri afbenyttelse. Og når vejret er lunere, bliver der spillet på det hver dag.

Det er tit de samme, der kommer, og vi kender deres repertoire. De er ikke alle lige gode, men mange spiller rigtig godt og skaber en god stemning, fortæller ekspeditricen i parfumeriet.

Paris er den seneste af en række storbyer over hele verden, som har forsøgt at skabe varme og menneskelighed midt i anonymiteten ved at lade folk spille klaver.

Konceptet, der på engelsk hedder Play Me, Im Yours, eller Spil på mig, jeg er dit, er udtænkt af en ung britisk kunstner, Luke Jerram, der ønskede at bryde ensomheden i de store byer, som han selv siger.

Jeg fik idéen i mit lokale møntvaskeri. Jeg så de samme mennesker hver weekend, men ingen talte nogensinde med hinanden. Og det gik op for mig, at der i en by må være hundredvis af den slags usynlige fællesskaber, hvor folk tilbringer tid med hinanden jævnligt, i tavshed. Et klaver, der kan være en katalysator for samtale, var mit bud på en løsning, har Luke Jerram forklaret.

Den britiske by Birmingham var den første, der testede idéen i 2008. 15 klaverer blev stillet op på offentlige pladser og parker over hele byen, til fornøjelse for både pianister og publikum. Det anslås, at 140.000 mennesker enten spillede eller lyttede til gadeklavererne i Birmingham, og succesen var så stor, at konceptet blev udvidet til andre byer.

Siden har flere end to millioner mennesker spillet på 700 klaverer i 34 byer verden over, fra New York, Los Angeles og Toronto til London, Belfast og Geneve, men også Sidney i Australien og Hang-zhou i Kina.

Klavererne kan være sorte, som i Paris, eller udsmykket af lokale kunstnere. Og i Paris har Gare Montparnasse opfordret pianisterne til at filme deres præstationer ved klaveret og lægge dem ud på banegårdens hjemmeside. De bedste præstationer vil blive belønnet med deltagelse i en koncert.

I 2013 vil konceptet bliver udvidet til tre nye byer, München samt Cleveland og Boston i USA.