Bispekandidat: Evangeliet skal forkyndes til tro

Jeg har gennem mine mange år i folkekirken og som højskoleforstander mødt mennesker, hvis liv har været ødelagt af truslen om evigt Helvede, skriver debattør

Folkekirken skal forkynde evangeliet frimodigt og tro på, at Helligånden skaber troen i et menneske, skriver bispekandidat
Folkekirken skal forkynde evangeliet frimodigt og tro på, at Helligånden skaber troen i et menneske, skriver bispekandidat. Foto: Jakob Dall.

Tak til sognepræst Heine Holmgaard, for kommentaren i Kristeligt Dagblad den 5. august til min kronik i avisen den 28. juli med overskriften ”Det evige Helvede i folkekirken”.

Heine Holmgaard mener, at jeg tillægger min modpart forkerte motiver, når jeg skriver: ”For nogle er det vigtigt, at vi som mennesker har noget grumt at se frem til på den anden side af livet, hvis vi ikke tror, og noget at glæde os til, hvis vi tror. Noget for noget.”

Hvem er ”min modpart”? Det ved jeg ikke, ud over at det vel må være den, der føler sig stødt over min udtalelse. Ligeså er Jesu ”modpart” den, der for eksempel i en lignelses personer ser sig selv og føler sig ramt. 

Pointen er for mig, at vi i vores folkekirke skal forkynde evangeliet frimodigt og tro på, at Helligånden skaber troen i et menneske. Men selv min tro er ikke noget betalingsmiddel for at undgå det værste. Min tro er på mange måder dennesidig, så jeg med udsigt til livet her og hisset kan synge: ”Ja, jeg tror på korsets gåde, gør det, Frelser, af din nåde”, som vi synger med Grundtvig.

Evangeliet skal forkyndes til tro, så vi kan leve troens liv på denne jord og ”gøre gavn, som Gud det vil, på allerbedste måde”.

”Der er næppe mange af os, der truer ret meget med det (altså: Helvede) i vores forkyndelse,” skriver Heine Holmgaard.

For mig er det rigeligt at true lidt, og jeg har gennem mine mange år i folkekirken og som højskoleforstander mødt mennesker, hvis liv har været ødelagt af truslen om evigt Helvede.

Hvorfor true? Er det for at tage Jesu forkyndelse alvorligt? Jamen truer Jesus med et evigt Helvede og et evigt pinested? Nej. Jesus kommer aldrig med dogmatisk belæring, selv ikke i lignelsen om den rige mand og Lazarus (Luk. 16), hvor Helvede i Jesu lignelse males op for os som et sted med evig pine. I den lignelse fungerer Jesu fortælling som en etisk belæring til evangeliets læsere i deres nutid! Og det er noget helt andet end et evigt Helvede. Jesu lignelse er et kald til omvendelse og lægger vægten på øjeblikkets fordring. 

Læser vi alt, som det umiddelbart står i Bibelen, uden at tage hensyn til evangeliets hele sammenhæng med påskemorgens sejr som triumferende sluttone, og læser vi Jesu lignelser uden at gøre os klart, hvad en lignelse er, kan vi få Bibelen til at sige hvad som helst. Det mener jeg ikke, Bibelen gør! Jeg anerkender, at vi også i folkekirken og også blandt folkekirkepræster kan læse Bibelen forskelligt, men jeg vil også gerne udtrykke, hvordan jeg læser den, også selvom det vækker modsigelse. Det skal der være plads til i vores kirke.

Jeg glæder mig over, at Heine Holmgaard ikke stødes personligt. Der er ingen grund til at true heller ikke bare lidt med et evigt Helvede, når vi kan forkynde evangeliet og troen på Helligåndens gerning.