Problemet med kristenforfølgelser fortsætter

Meget tyder på, at kristenheden snart kan være forsvundet fra sine bibelske kerneområder. Punktvist dukker kristenforfølgelse også op i Nordeuropa, skriver Anders Raahauge

Kristne irakiske børn er flygtet fra volden i den nordirakiske by Mosul.
Kristne irakiske børn er flygtet fra volden i den nordirakiske by Mosul. .

Dagen efter at det amerikanske udenrigsministerium udsendte en diger rapport om religiøs forfølgelse på globalt plan - udførligt omtalt på forsiden af Kristeligt Dagblad i fredags - så en ny og tilsvarende rapport dagens lys. Den forudser, at kristendommen nu forsvinder helt fra vigtige dele af Mellemøsten.

”Forfulgt og glemt?” hedder rapporten, og bag den står den katolske nødhjælpsorganisation Aid to the Church in Need (Hjælp til kirken i nød).

Hvis strømmen af kristne, der flygter fra Irak, fortsætter på nuværende niveau, vil landet være renset for kristne om fem år, beregner rapporten. Endnu hurtigere vil det muligvis gå i Syrien, hvor der i 2011 fandtes 1,25 millioner kristne, mens der i dag kun er en halv million tilbage.

Rapporten kan læses i sin helhed på Aid to the Church in Needs hjemmeside www.acnuk.org. Dens hovedkonklusioner er: Islamistiske grupper foretager i stærkt stigende omfang etniske udrensninger af kristne i dele af Afrika og Mellemøsten; flugt som følge af undertrykkelse i også Saudi-Arabien og Iran betyder, at kristendommen muligvis snart er fordrevet fra dens bibelske kerneområde; større aktivitet fra islamistiske grupper i Nigeria, Sudan, Kenya, Tanzania og andre dele af Afrika truer kristendommens tilstedeværelse på det kontinent, som ellers indtil for nylig var kirkens mest lysende håb for fremtiden.

Organisationen opregner ikke kun muslimsk forfølgelse af kristne, men også hinduistisk, jødisk og buddhistisk forfølgelse. Den udspringer ofte af, at kristendommen mere og mere anses for en fremmed, kolonialistisk import med betænkelige forbindelser til Vesten.

Rapporten påpeger tillige, at i takt med at de kristne minoriteter forsvinder fra Mellemøsten, vil de berørte stater påføre sig selv problemer, eftersom de kristne ofte fungerede som formidlere og brobyggere i Mellemøstens ofte ganske fragmenterede samfund.

Den katolske rapport konkluderer, at i 15 ud af 19 problemnationer er forholdene for kristne blevet meget værre på blot to år, ligesom at antallet af lande, som kan kaldes ekstreme i deres kristenforfølgelse, er steget fra 6 til 10 i samme periode.

Den britiske premierminister, David Cameron, kalder rapporten ”afgørende” og tilføjer: ”Denne rapport giver stemme til dem uden stemme, fra deres fængselsceller og stederne langt fra deres hjem, hvor de har søgt tilflugt.”

Samtidig beretter Aid to the Church, at det afrikanske land Cameroun nu er blevet mål for den islamistiske terrorgruppe Boko Haram. Den nigerianske biskop Bruno Ateba fortæller, at 50.000 indbyggere er på flugt. Boko Haram trænger ind fra Nigeria, hvor gruppen står stærkt. Den ser et klart mål i Cameroun, hvor 70 procent af indbyggerne er kristne.

I det amerikanske netmagasin Christianity Today skriver historieprofessor Philip Jenkins om det tragiske i, at kristendommen måske forsvinder fra sine gamle kerneområder. Han finder alligevel plads til fortrøstning om uventet vækst andetsteds gennem udvandringen:

”Når vi betragter denne udvikling, kan vi overtage den berømte bemærkning, der normalt tilskrives Otto von Bismarck: 'Kristendommen er aldrig så stærk, som den syner, men den er heller aldrig så svag, som den syner.' Hos Gud kan ord som styrke og svaghed have forbavsende betydninger.”

Kristenforfølgelse dukker nu også punktvist op i mere uventede lande langt fra Mellemøsten. Den svenske avis Dagens Nyheter kan fortælle om Islamisk Stats lange arm, når det gælder trusler mod syriske kristne. I Göteborg driver syrisk kristne Markus Samuelson en restaurantkæde. Sidste uge, da han om morgenen mødte på arbejde på en af sine restauranter, var der på bygningen skrevet: ”Konvertér eller dø” og ”Kalifatet er her” sammen med symboler for IS samt det arabiske bogstav N, som IS malede på kristnes døre i byen Mosul, før de indtog den sidste år.

Det er anden gang på kort tid, at symboler for IS sprayes på syriske kristnes virksomheder i Göteborg. Familien Samuelson kom til Sverige i 1970'erne. Talsmand for Göteborg-områdets syriske kristne Josef Garis udtaler til Dagens Nyheter:

”De gamle forfølgelser begynder at føles tæt på.”

Tidligere i denne uge blev en 24-årig iraner alvorligt kvæstet i hovedet i en flygtningelejr i Hamborg, formentlig fordi han konverterede til kristendommen, fortæller den tyske avis Die Welt.

En nu forsvunden afghaner pryglede ham med en teleskop-slagstok. Han kunne først pågribes, men blev befriet af en stor mængde tililende. Tre dage forinden var iraneren blevet udspurgt af afghaneren om sin religion, og den 24-årige røbede, at han året før var gået over til kristendommen. Vidner fortæller, at afghaneren derpå erklærede, at i så fald var det ikke nogen synd at dræbe ham.

Anders Raahauge er kulturjournalist og medlem af Det Etiske Råd