Kunstsalg på nettet boomer under coronakrisen

Kunstsalget på nettet er steget markant under coronakrisen. Et onlinegalleri har oplevet en stigning på omkring 30 procent

På flere hjemmesider kan man se billeder af forskellige værker, som med få klik kan bestilles hjem til en væg i stuen. Den trend er vokset markant under coronakrisen.
På flere hjemmesider kan man se billeder af forskellige værker, som med få klik kan bestilles hjem til en væg i stuen. Den trend er vokset markant under coronakrisen. Foto: elCarito/Unsplash.

Hjemme hos 62-årige Karen Schultz og hendes mand, Jørn, i Kerteminde manglede der noget på de høje vægge i stuen. Karen Schultz skrev ”Frank Hammershøj” på Google og fandt frem til Gallerie Rasmus i Odense.

”Jeg lagde mærke til den brugervenlige hjemmeside. Billederne af kunstværkerne var virkelig detaljerede, og man kunne både se værket i stort og lille format,” siger Karen Schultz, der ved, hvor meget gengivelsen af kunsten på hjemmesiden betyder, da hun før har handlet kunst over auktioner, men ikke online fra gallerier.

Karen Schultz er en af de mange danskere, der under coronapandemien har kastet sig ud i at købe kunst over nettet. Netsalget har ellers været ”svært at trække i gang”, som Klaus Pedersen, der er sekretariatsleder for Billedkunstnernes Forbund, siger det. Men der har været en udvikling i løbet af de seneste fire-fem år, hvor der er kommet mere gang i salget af kunst online, fortæller han.

”Vi regnede ellers med, at udviklingen ville være startet for omkring 20 år siden, men folk vil vel gerne opleve kunsten live. Men under coronaåret er netsalget øget væsentligt,” siger Klaus Pedersen.

Også hos salgsportalen kunstnernes.com har man oplevet et stigning i salget af kunstværker. Hér sælger de udelukkende kunstværker over nettet, hvor flere end 100 kunstnere og deres mere end 1000 værker er samlet.

”Under coronaperioden har vi oplevet en stigning på omkring 30 procent i forhold til salg, men vi har også oplevet, at folk har købt større og dyrere kunstværker end normalt,” siger den administrerende direktør for kunstnernes.com, Stine Flod Storgaard.

Efter at Karen Schultz og hendes mand havde valgt et originalt maleri af Frank Hammershøj (født 1940) på Gallerie Rasmus’ hjemmeside, kørte de ned til galleriet og fik vist værket gennem galleriets store vinduer.

”På hjemturen snakkede vi om, at maleriet var gengivet præcist på hjemmesiden. Og det er altså vigtigt, når man køber kunst online – at man kan se farverne og detaljerne så nøjagtigt som muligt,” siger Karen Schultz.

Manden, der solgte Hammershøj-maleriet, hedder Peter Rasmus Lind, og han er indehaver af Gallerie Rasmus i Odense. Galleriejeren har under corona for første gang lagt salget online, og det var mildt sagt en succes.

”Jeg har været i gang i 31 år, og jeg har altid sagt, at jeg ikke tror på salg på nettet – men det må jeg godt nok tage i mig,” siger Peter Rasmus Lind, der hører den samme fortælling fra sine kolleger.

At salget af kunst på nettet er steget, er også noget, formanden for Danske Gallerier Thorkild N.B. Nielsen har lagt mærke til, men for ham har den fysiske udstilling en helt særlig betydning, når man skal se på og købe kunst.

”Set fra min stol er det heldigvis sådan, at kunsten med størst udbytte fortsat skal opleves i galleriet,” skriver han i en mail.

Derfor synes Thorkild N.B. Nielsen, at det bliver spændende at se, når samfundet igen bliver normaliseret, om internetsalget vil blive ved med at være populært.

En, der i hvert fald vil benytte sig af kunsthandlen over nettet i fremtiden, er Karen Schultz.

”Man kan sidde herhjemme og klikke rundt og fordybe sig. Coronaen skal ikke holde os fra at købe god kunst,” siger hun.