Da ”valgmaskinerne”lavede stormløb på tv

Det bliver spændene at se, om tv-stationerne kommer bedre ud i landets afkroge under næste valgkamp, og hvad de vil gøre for at undgå politisk koreograferede stormløb gennem de sociale medier, skriver Kurt Strand

I en journalistisk evaluering af dækningen af sommerens valgkamp var alle enige om, at det var ”for meget” med i alt fire partilederrunder og fire dueller mellem Lars Løkke Rasmussen (V) og Helle Thorning-Schmidt (S).
I en journalistisk evaluering af dækningen af sommerens valgkamp var alle enige om, at det var ”for meget” med i alt fire partilederrunder og fire dueller mellem Lars Løkke Rasmussen (V) og Helle Thorning-Schmidt (S). . Foto: Bax Lindhardt/Scanpix.

Det var den mest dækkede nogensinde - valgkampen i forsommeren. På tv, i radioen, i aviserne, på nettet og på de sociale medier. Alene i kraft af omfanget var ”stolt” nok et af de mest brugte ord, da DR's og TV2's ”valggeneraler” torsdag eftermiddag deltog i en slags evaluering på den årlige tv-festival i København.

Alligevel var det iøjnefaldende, at det store skred blandt vælgerne - som gav Venstre en større lussing end ventet og omvendt gjorde Dansk Folkeparti til det største borgerlige parti - ikke blev fanget op af hverken rekordmange meningsmålinger eller af valgkampens tætte trafik af journalister. ”Der var noget underfortalt i valgkampen,” som filminstruktøren Lotte Svendsen udtrykte det i en P1-udsendelse et par dage efter valget.

Samme erkendelse havde de to valggeneraler på tv-festivalen: ”Vi missede, hvor vrede vælgerne var på de etablerede partier,” lød det fra Ulla Pors, ansvarlig for TV 2's omfattende dækning, ikke mindst på News. Og hendes DR-kollega, Naja Nielsen, supplerede: ”Den samlede journaliststand må have røde ører over ikke at have opdaget, at mange Venstrevælgere ville stemme på Dansk Folkeparti især i Sydjylland og på Vestsjælland.”

At netop tv har et særligt ansvar for at opfange strømningerne i befolkningen, var de to tv-chefer rørende enige om. 86 procent får de fleste informationer i en valgkamp via DR og TV 2, og selvom der i de senere år har været talt og skrevet meget om nye digitale mediers betydning, er det stadig tv, som er ”rygsøjlen”.

Og hvis Ulla Pors' og Naja Nielsens ord står til troende, vil begge tv-stationer i næste valgkamp bruge flere ressourcer på at komme ud i landets afkroge for bedre at kunne aflæse stemningen blandt vælgerne. Til gengæld skal der være mindre fokus på toppolitikerne, for var der noget, de to også kunne enes om på deres festivalmøde, så var det ”for meget” med i alt fire partilederrunder og fire dueller mellem Lars Løkke Rasmussen (V) og Helle Thorning-Schmidt (S).

Endelig er der udsigt til en mere kritisk brug af de mange kommentarer, som tilflyder tv-stationerne, mens debatter og dueller løber over skærmen. De sociale medier har gjort det muligt for enhver hurtigt at give sit besyv med; under den første Løkke-Thorning-duel på DR 1 kom der således omkring 13.000 kommentarer via Twitter, men næsten en tredjedel kom fra i alt 85 ihærdige partimedlemmer i både rød og blå blok.

Udfordringen er altså på den ene side set at bruge de sociale medier som et godt og demokratisk redskab for vælgerne - på den anden side at undgå politisk koreograferede stormløb.

For som Naja Nielsen udtrykte det: ”Jeg var chokeret over, hvor voldsomt det var, da valgmaskinerne væltede tweets ind over os”.

Men når ”valgmaskinerne” nu ved, at der vil blive holdt øje med deres aktivitet på de sociale medier i næste valgkamp, bliver det unægtelig interessant at følge, hvad de mon hitter på for at camouflere deres budskaber. Fortsættelse følger senest i 2019.

Kurt Strand er forfatter og journalist