Når en krukke kan indeholde livets spørgsmål

Hun har ingen kunstnerisk uddannelse, men alligevel er det lykkedes Tove Anderberg at sætte sit præg på dansk keramik. I morgen fylder hun 75 år

 I naturen finder Tove Anderberg ro og harmoni, som hun kan overføre til sine værker. –
I naturen finder Tove Anderberg ro og harmoni, som hun kan overføre til sine værker. – . Foto: Hans Ravn/Nordjyske.

Kan man skabe poesi med ler? Hvis man spørger Tove Anderberg, er svaret ja. Med skåle, krukker og relieffer i organiske former og med velovervejede glaseringer har hun i mere end 40 år udtrykt eksistentielle temaer. I morgen fylder den autodidakte keramiker 75 år.

Da Tove Anderberg rundede de 70, blev en række af hendes værker udstillet på Vendsyssels Kunstmuseum. Et fire meter langt relief med en rød blomst, der taber sine blade, var blandt dem. ”Livets flygtighed” hed det og udtrykte altså, som så mange af hendes øvrige værker, en menneskelig følelse. Tordenlys, Dråbemål og Hjerteblad, der til forveksling kunne være digttitler, er navne på andre ting fra hendes hånd. For når Tove Anderberg sætter sig ved drejebænken, er det ikke bare krukker og skåle, der kommer ud af det. Det er poetiske værker.

”Når jeg starter med leret, kommer poesien ud gennem mine fingre,” som hun sagde til Kristeligt Dagblad i 2012.

Tove Anderbergs evne til at overføre komplekse stemninger om livets spørgsmål og menneskets natur til skulpturer og krukker har gjort hende bemærket i keramikkens verden, og siden sin debut i 1975 har hun udstillet vidt og bredt i Danmark, men også i udlandet på National Museum of Women in the Arts i Washington og The Seibu Museum of Art i Tokyo, ligesom hun har solgt værker til det japanske og det danske kongehus.

Hun er oprindeligt uddannet korrespondent i tysk og engelsk og har arbejdet på kontor, før hun overgav sig til kunsten på fuld tid. For at kunne sammensætte den perfekte glasur til sin keramik studerede hun lidt kemi på Aarhus Kunstakademi, ligesom hun tog et par kurser i drejning og modellering, men derfra har hun selv eksperimenteret med materialerne og udviklet sig til en selvlært kunstner.

Som landmandsdatter har naturen altid været en essentiel del af Tove Anderbergs liv, og naturen skulle da også blive den primære inspirationskilde til de eksistentielle tematikker i hendes kunst. I dag er hun fortsat omgivet af naturen i hjemmet i Hammer Bakker i Nordjylland, hvor hun har boet, siden hendes to døtre fløj fra reden, og hvor hun også har haft sit keramiske værksted siden 1974.