Usædvanlige tips til at fremme karrieren

@-Fotobyline:Foto fra bogen: Das Büro
@-Fotobyline:Foto fra bogen: Das Büro.

Begynd at ryge!

Sådan lyder en af de usædvanlige og provokerende opfordringer fra to forfattere til en lille ny bog med gode råd til at få ideer og blive mere kreativ. To kodeord, som skaber succes for alle, der ønsker at fremme deres erhvervskarrierer, ifølge forfatterne.

I bogen "Creative Office – 55 genveje til den geniale idé", argumenterer manuskriptforfatteren og kreativitetskonsulent Lars Andreas Pedersen og forretningsudvikler Torben Gammelgaard for, at det er en fordel at ryge, eller at man opholder sig sammen med rygere mellem dagens møder, fordi de simpelthen taler mere sammen end ikke-rygere mellem møderne.

– Vigtige beslutninger træffes, og uvurderlige oplysninger florerer uden for formelle beslutningsorganer og informationsmøder, argumenterer de to forfattere således.

Forfatterne foreslår alternativt, at man melder sig ind i firmaets kunstforening, festudvalg eller tager med på den årlige firmafisketur som alternativer til at ryge for at få opnå større viden om, hvad der foregår i virksomheden.

Af andre forslag, der skulle fremme den enkeltes erhvervskarriere, er forslag om at man skal gøre sig selv meget synlig i virksomheden ved at skille sig ud.

"Vær "påfugl i pingvinland" eller et jakkesæt blandt hippier. Start i det små med at gå i røde sokker eller med to ure", lyder opfordringen fra forfatterne. De henviser til Dan Turéll, der begyndte at sælge bøger, da han malede sine negle sorte, og den italienske fodbolddommer Pierluigi Collina, som forfatterne mener ikke ville være lige så kendt, hvis han havde haft hentehår.

Ud over de to værste konkrete opfordringer, og hvis man som læser kan se bort fra det sjove, men mindre opbyggende i, at man bliver opfordret til at ryge, farve sine negle sorte eller gå med to ure, er der faktisk små gode input til, hvordan man kan tænke anderledes i den dagligdags trummerum.

Man skal dog ikke forvente de store videnskabelige udredninger til at hjælpe sig på vej. Dertil er bogen for overfladisk.

Torben Gammelgaard. og Lars Andreas Pedersen: Creative Office – 55 genveje til den geniale idé. People's Press, København 2005. Pris 249 kroner.