Nytænkning skal erstatte nogle af de savnede hænder i kommunerne

Fremtidens velfærdsopgaver skal klares med færre hænder. En del af svaret ligger i ny teknologi, lyder det ofte. I Haderslev er de allerede i fuld gang.

I Haderslev har man startet landets første e-distrikt i hjemmeplejen med teknologiske hjælpemidler. Her bruger man blandt andet en maskine, der doserer medicin til de ældre i eget hjem ved tryk på en knap. Hvis det ikke sker, får hjemmeplejen besked.
I Haderslev har man startet landets første e-distrikt i hjemmeplejen med teknologiske hjælpemidler. Her bruger man blandt andet en maskine, der doserer medicin til de ældre i eget hjem ved tryk på en knap. Hvis det ikke sker, får hjemmeplejen besked. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix.

I hjemmeplejen i Haderslev Kommune har man investeret i en lille maskine, der med et tryk på en knap spytter en nøje afmålt portion medicin ud.

Medicinmaskinen står hos udvalgte borgere i kommunen, hvor hjemmeplejen tidligere kiggede forbi for at give medicin, men hvor borgeren nu selv trykker på knappen og tager medicinen.

Borgerne er tilknyttet et nyt distrikt i hjemmeplejen i Haderslev - landets første såkaldte e-distrikt, der tilbyder borgerne teknologiske løsninger i stedet for besøg.

Det kan for eksempel også være tryghedsopkald over en skærm, fortæller Rikke Mølgård Nielsen, afdelingsleder i Haderslev Kommune.

- Det handler om at give borgerne noget selvstændighed tilbage og vilje til at kunne klare nogle opgaver selv. Samtidig frigiver vi nogle ressourcer, der kan bruges på de borgere, der har et større behov, fortæller hun.

Sidstnævnte er afgørende i en tid, hvor det er svært at skaffe ansatte nok til ældreplejen mange steder.

Når en borger får et skærmopkald frem for et besøg, sparer hjemmehjælperen køretid.

Hvis borgeren ikke svarer, kommer hjemmehjælpen forbi. Og hvis borgeren ikke tager sin medicin fra maskinen, får hjemmehjælpen en alarm.

Det giver tryghed, fortæller Rikke Mølgård Nielsen. Tilbuddet er frivilligt, og indtil videre er både ansatte og borgere tilfredse.

- Vi er en lille enhed, så det er de samme mennesker, der ringer hver dag. Det giver kontinuitet.

- Vi har slet ikke vikarer i e-distriktet. For det kræver, at man kender teknologien. Man skal også kende borgeren, hvis man skal kunne se på et skærmbesøg, om alt nu også er okay, siger Rikke Mølgård Nielsen.

Problemet med at få ansatte vil nok kun vokse sig større de kommende år.

Den demografiske udvikling betyder nemlig, at der kommer endnu flere ældre, der har behov for pleje og omsorg.

Ifølge en ny analyse fra Kommunernes Landsforening (KL) vil der i 2030 mangle 44.000 ansatte i det offentlige, hvis der skal være det samme antal medarbejdere per bruger som nu.

Manglen på arbejdskraft var torsdag det gennemgående tema på KL's årlige Kommunaløkonomisk Forum, hvor borgmestre og andre kommunale topfolk var samlet. I år dog kun online på grund af den høje smitte med corona.

- I den offentlige sektor skal vi bruge 44.000 ekstra til bare at løse de opgaver, som vi har i dag, sagde KL's formand, Jacob Bundsgaard, der samtidig er borgmester i Aarhus.

- Det er så en periode, hvor vi i givet fald ikke skal skrue op for ambitionerne på den kvalitet, vi leverer.

Finansminister Nicolai Wammen (S) pegede på, at teknologi kan være en del af løsningen på de manglende hænder. Men der er ingen fingerknipsløsninger, lød det.

- Der er en palette af svar, sagde Nicolai Wammen, som samtidig pegede på, at flere af dem, der i dag står uden for arbejdsmarkedet, skal ind. Især unge, seniorer og kvinder med ikkevestlig baggrund.

Der skal også hentes mere international arbejdskraft til Danmark.

Det hele kan blive elementer i en kommende reform, som regeringen forhandler med Folketingets partier i øjeblikket på baggrund af udspillet "Danmark kan mere 1".

/ritzau/