Godt nok er coronaen ved at slippe sit tag i særligt Europa, men andre steder i verden er den fortsat til at mærke.
Det påvirker også danske Coloplast, der blandt andet fremstiller produkter til sårpleje og stomi- og inkontinenspatienter.
I forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for første halvår af det forskudte regnskabsår 21/22 sænker selskabet sin forventning til omsætningsvæksten for året.
Hvor den tidligere hed 7 procent, er den nu justeret et nøk nedad og hedder i stedet 6-7 procent.
Årsagen er, at salget i Kina er påvirket af det nylige coronaudbrud i landet. Det har ført til nedlukninger på de hospitaler, hvor Coloplasts produkter bliver anvendt.
Driftsresultatet før særlige poster endte i andet kvartal på 1,686 milliarder kroner, svarende til en stigning på syv procent i forhold til samme kvartal sidste år.
De særlige poster udgør 381 millioner kroner. Heraf er de 300 millioner afsat til ekstraudgifter i forbindelse med de igangværende retssager i USA vedrørende brug af såkaldte transvaginale net.
Resten er engangsudgifter i forbindelse med købet af Atos Medical, der udvikler produkter til personer med halsstomi.
/ritzau/