Professor: Nyd Tour de France – og glem klimaregnskabet

Store sportsbegivenheder beskyldes ofte for at være klimabelastende, men det er forfejlet at gøre Tour de France-starten i Danmark til et klimapolitisk spørgsmål, mener Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi

Professor: Nyd Tour de France – og glem klimaregnskabet
Foto: Privatfoto.

Bilerne må vige pladsen for cyklerne på de danske gader og landeveje, når Tour de France senere på ugen tager sin begyndelse i Danmark. Det lyder umiddelbart som noget, der gavner klimaet og mindsker CO2-udledningen, men verdens største cykelløb – og én af verdens største sportsbegivenheder – er ikke desto mindre blevet kritiseret for at være lidt af en klimabelastning. Men den kritik rammer forbi, lyder det fra Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi og har beskæftiget sig indgående med den grønne omstilling.

Tour de France-starten i Danmark har sat gang i en debat om cykelløbets klimabelastning. Hvad er din holdning til den debat?

Jeg interesserer mig for klimapolitik generelt, men denne her slags debatter gider jeg simpelthen ikke følge med i, fordi de er ret ligegyldige. For at nå klimamålene skal der laves store, strukturelle indgreb som en CO2-afgift: Hvordan skruer vi den sammen? Hvor stor effekt har den? Hvordan får vi den vedtaget? Så snakker vi millioner af tons CO2. Debatten om Tour de France er uinteressant, fordi den ikke ændrer noget, og vi bliver aldrig færdige, hvis vi skal have en lignende diskussion, hver gang vi skal være værter for en sportsbegivenhed, uanset om det er VM i håndbold, VM i curling eller noget tredje.

Ser du debatten om Tour de Frances CO2-udledning som udtryk for, hvordan vi generelt diskuterer klima?

Der er rigtigt meget, som er følelsesbaseret og handler om, hvorvidt vi opfører os moralsk og etisk korrekt i forhold til klimaet. Hvor man gerne skal have lidt dårlig samvittighed, hvis man gør noget forkert og omvendt kan sole sig i det, hvis man føler, man gør det rigtige. Jeg tror ikke, at det flytter noget som helst.

Kritikken har blandt andet handlet om, at kommunerne ikke har foretaget CO2-beregninger. Havde det ikke været en god idé med sådan en beregning, så diskussionen kunne foregå på et oplyst grundlag?

Jeg synes, at hele tilgangen med at diskutere enkeltstående handlinger – også på Tour de France-niveau – er forfejlet. CO2-udledningen skal ikke være noget, man skal tænke aktivt over hver eneste gang, man foretager sig noget. Hele idéen med at have en CO2-afgift er, at hensynet til klimaet er indregnet i prisen på de ting, vi køber. Så behøver vi kun at tage stilling til, om det, vi køber, er pengene værd.

Roskildes borgmester, Tomas Breddam (S), mener ligefrem, at Tour de France kan være til gavn for klimaet, fordi det er god reklame for hverdagscyklismen. Deler du den opfattelse?

Det har han da lov til at mene, men jeg er sikker på, at han ikke har noget belæg for det. Der er rigtigt mange gode grunde til at fremme cyklismen, fordi det er supersundt i en sådan grad, at det også betyder noget for samfundsøkonomien. Derudover støjer det ikke, det forurener ikke, og det optager ikke så meget plads. Men i forhold til at omlægge transportsektoren er det alligevel begrænset, hvad det betyder. Det er kun en mindre del af de kilometer, vi flytter os rundt hver især, som er på så korte afstande, at cyklen er relevant.

Når alt kommer til alt, kan danskerne så overvære Tour de France med god samvittighed?

Ja, ja, hvis man har lyst til det. Jeg synes overhovedet ikke, at man skal bekymre sig om klimaet i den henseende. Eller det må man godt, det er bare ikke særlig vigtigt.

Skal du selv se Tour de France?

Nej, det har jeg ingen planer om.

Hvad skal du så bruge sommeren på?

Jeg er jazz-guitarist, så en del af sommeren skal jeg stå på en båd i Københavns Havn ved Skuespilhuset og spille bebop for alle dem, der heller ikke skal se Tour de France.