Kristeligt Dagblad mener: Sociale medier svigter deres sociale ansvar

Sociale medier har ikke levet op til deres samfundsmæssige ansvar i sagen om skyderiet i Field's

YouTube, Facebook, Instagram, TikTok og nettets øvrige sociale medier er naturligvis ikke ansvarlige for de kriminelle handlinger, deres brugere måtte udføre. Men tech-giganterne skylder et tydeligt og konkret svar på følgende spørgsmål: Hvorfor går man ikke til myndighederne, når videoer med truende og selvmordslignende adfærd lægges op?
YouTube, Facebook, Instagram, TikTok og nettets øvrige sociale medier er naturligvis ikke ansvarlige for de kriminelle handlinger, deres brugere måtte udføre. Men tech-giganterne skylder et tydeligt og konkret svar på følgende spørgsmål: Hvorfor går man ikke til myndighederne, når videoer med truende og selvmordslignende adfærd lægges op?. Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix.

Hvert eneste minut i døgnet bliver der lagt gennemsnitligt 500 timers video ind på YouTube, nettets uovertruffent største og mest dominerende video-tjeneste. Størstedelen er ganske harmløst og består af alt fra skøre kattevideoer og kloge foredrag til millioner af musikvideoer.

Men lørdag i sidste uge lagde en 22-årig dansk mand fire videoer op, hvor han poserer med forskellige våben, blandt andet rettet mod sin egen tinding. Selvsamme unge mand er nu sigtet for, at han dagen efter dræbte tre og sårede syv personer i det københavnske storcenter Field's.

YouTube, Facebook, Instagram, TikTok og nettets øvrige sociale medier er naturligvis ikke ansvarlige for de kriminelle handlinger, deres brugere måtte udføre. Men i og med, at man i adskillige masseskyderier har set præcis samme forløb, hvor drabsmanden forud for sin udåd lægger truende og urovækkende videoer på nettet, rejser der sig et afgørende spørgsmål, som tech-giganterne skylder et tydeligt og konkret svar på: Hvorfor går man ikke til myndighederne, når den slags videoer lægges op?

Virksomhederne bag de sociale medier vil uden tvivl svare, at de ikke kan følge med. At de trods verdens klogeste digitale algoritmer og menneskelig fysisk overvågning af nettet ikke kan håndtere de gigantiske mængder af videoer og opslag, der vælter ind. Til det kan man så kun sige, at der med en så stor samfundsmæssig dominans - og astronomiske milliardindtægter - også bør følge et tilsvarende stort ansvar, som man må tage på sig hvert eneste sekund, året rundt. Er det besværligt? Ja, men så må det være besværligt.

I Danmark er de klassiske medier - såsom Kristeligt Dagblad, andre dagblade, DR, TV2 og et utal af store og små lokalmedier - underlagt medieansvarsloven, hvilket blandt andet betyder, at man ikke bare kan formidle voldstrusler, injurier og løgne, og så bagefter undskylde sig med, at man ikke kunne forhindre disse udgydelser på grund af travlhed. Men for de sociale medier, der med base i især USA og Kina kun modstræbende lader sig begrænse af forskellige landes lovgivning, er den juridiske tilstand mere uklar.

Både nationalt og på EU-plan forsøger man politisk at få bedre styr på de sociale medier. Men desværre modarbejdes disse forsøg systematisk - senest i februar, da Facebook helt truede med at lukke Facebook og Instagram i Europa, fordi EU-Domstolen kritiserede Facebooks håndtering af data fra europæiske brugere.

De sociale medier har på godt og ondt fået en samfundsmæssig og mellemmenneskelig betydning, som vi næppe forstår rækkevidden af endnu. Men når YouTube, som ejes af Google, i cirka et døgn ikke griber ind over for fire videoer med en ung mand i truende og selvmordslignende adfærd, har man som socialt medie på skammeligste vis svigtet sit sociale ansvar.

Dette er en leder. Lederen er udtryk for Kristeligt Dagblads holdning og skrives på skift af avisens redaktører.