Stærkt annoncesalg driver omsætningen hos Googles moderselskab

Selv om omsætningen stiger hos Googles moderselskab Alphabet, gør bundlinjen ikke det samme, viser regnskab.

Google fortsætter med at drive omsætning og indtjening hos moderselskabet Alphabet. (Arkivfoto).
Google fortsætter med at drive omsætning og indtjening hos moderselskabet Alphabet. (Arkivfoto). Foto: Annegret Hilse/Reuters.

Alphabet skal være glad for at eje søgemaskinen Google, der fortsætter med at være den primære drivkraft i omsætning såvel som indtjening.

Det viser selskabets regnskab for andet kvartal, der er blevet offentliggjort tirsdag. Alphabet ejer også YouTube.

Annoncørerne har været tilbageholdende med at købe mange annoncer gennem Google de første seks måneder.

Ikke desto mindre er omsætningen herfra vokset med knap seks milliarder dollar til 56,3 milliarder dollar. Det svarer til 414 milliarder kroner.

Annoncesalget gennem Google står for 81 procent af den samlede omsætning i andet kvartal, viser regnskabet.

Alphabets samlede omsætning i kvartalet er landet på næsten 70 milliarder dollar. Det er 13 procent mere end samme periode sidste år.

Techgiganten må dog ærgre sig over, at bundlinjen ikke er fulgt med. Overskuddet er nemlig faldet med 2,5 milliarder til 16 milliarder dollar.

For topchefen Sundar Pichai har det dog ikke handlet om overskud i andet kvartal, men derimod de investeringer, man har lavet i kunstig intelligens. Det siger han i en kommentar til regnskabet.

- De investeringer, vi har foretaget gennem årene i kunstig intelligens og computere, er med til at gøre vores tjenester særligt værdifulde for forbrugerne og yderst effektivt for virksomheder i alle størrelser.

Det er et område, som Alphabet vil fortsætte med investere i, fortæller han videre.

Det er blandt andet forretningsbenet research og udvikling, der har være med til at skære i overskuddet i andet kvartal. Udgifterne er her steget med mere end to milliarder dollar.

/ritzau/