Europæisk appetit efter Pandora-smykker forlænger optur

Ovenpå coronaepidemien sælger smykkeselskabet Pandora næsten dobbelt så meget digitalt som før epidemien.

Pandoras stærke salg fra slutningen af 2021 er fortsat ind i 2022, viser selskabets halvårsregnskab tirsdag. (Arkivfoto)
Pandoras stærke salg fra slutningen af 2021 er fortsat ind i 2022, viser selskabets halvårsregnskab tirsdag. (Arkivfoto). Foto: Andrew Kelly/Reuters.

Smykkeselskabet Pandora har tirsdag for tredje kvartal i træk præsenteret et regnskab, hvor smykkesalget når nye højder. Der er tale om det sidste kvartal i 2021 og de to første i 2022.

Det er særligt i Europa, at forbrugere har haft pungen fremme i Pandoras fysiske butikker eller netbutik i andet kvartal.

Sammenlignet med samme kvartal sidste år er salget vokset med tre procent. Det kan måske lyde undervældende, men andet kvartal 2021 oplevede nogle helt særlige omstændigheder.

Dengang havde de amerikanske forbrugere lige fået penge fra staten til at stimulere økonomien. Den brugte flere amerikanske forbrugere på at købe smykker hos Pandora.

Derfor er salget i USA 12 procent lavere i andet kvartal i år sammenliget med sidste år.

Sammenligner man Pandoras salg med andet kvartal i 2019 - altså før coronaepidemien - var det i år 59 procent større.

Når Pandora alligevel er vokset trods det stærke udgangspunkt, peger selskabet på, at salget i "vigtige europæiske markeder har leveret tocifret organisk vækst sammenlignet med 2021."

Også i Mexico vokser salget af Pandora-smykker.

Det fremgår også af regnskabet, at det er en anden verden at sælge smykker i sammenlignet med før corona. Salget via Pandoras netbutikker er næsten fordoblet i 2021 sammenlignet med 2019.

Pandora har dog stadig også øje for at udvide sit netværk af butikker.

- Vi er fortsat meget optimistiske og opmuntrede af vækstmulighederne foran af os, siger topchef Alexander Lacik i forbindelse med regnskabet.

I regnskabet skriver Pandora, at åbningen af nye butikker fortsat leverer en øget omsætning. Og Pandora har ifølge regnskabet blik på 600 steder, hvor der er potentiale for at åben en butik.

Af de 600 steder ligger omkring halvdelen i USA og Kina.

/ritzau/