Afgørende digital dyst venter de tre kandidater til statsministerposten

Mette Frederiksen har lagt sig i førersædet på de sociale medier, siger forskere, men hverken Pape eller Ellemann er uden chancer i den digitale valgkamp.

Statsminister Mette Frederiksen (S) er særdeles aktiv på sociale medier. Der deles ud af både privatliv og karrieren som statsminister. Men det er en svær balancegang, for det skal heller ikke blive for iscenesat og uautentisk, siger en forsker. (Arkivfot
Statsminister Mette Frederiksen (S) er særdeles aktiv på sociale medier. Der deles ud af både privatliv og karrieren som statsminister. Men det er en svær balancegang, for det skal heller ikke blive for iscenesat og uautentisk, siger en forsker. (Arkivfot. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

Fællessang med Kandis til dansktopfestival, hyldest af sportsfolk og så mange selfies, at et billedalbum af de større ikke ville have plads til alle.

Kampen mellem de tre statsministerkandidater på sociale medier er i den grad i gang, og selv om det kan lyde som en lidt slidt kliché, er det fair at sige, at den digitale tilstedeværelse aldrig har været vigtigere end ved det kommende valg.

Især hvis man vil indtage landets øverste politiske post.

Som Jakob Linaa Jensen, lektor og medieforsker ved Aarhus Universitet, siger det:

- Det er blevet så integreret en del af valgkampene, at man ikke har råd til ikke at være der.

Det er svært at vurdere, hvem af de tre der klarer sig bedst. Men Astrid Haug, der er digital rådgiver og blandt andet beskæftiger sig med politisk kommunikation på sociale medier, kommer med et bud:

- Ud af de tre synes jeg, Mette Frederiksen gør det bedst. Jeg synes, det er svært at se, hvad der gør Jakob Ellemann-Jensen interessant på sociale medier, og der ligger han også lavere end Pape.

Ingen slår den socialdemokratiske strategiske valgmaskine, tilføjer Jakob Linaa Jensen.

- Makrelmaden og vinduespudsningen og Kandis-dansen - intet er tilfældigt, intet er spontant, og alt er ekstremt professionaliseret.

Og så har Mette Frederiksen langt flere følgere end de blå kandidater. Blandt andet fordi hun er statsminister.

Dog er kampen på de sociale medier ikke tabt for hverken Jakob Ellemann-Jensen eller Søren Pape Poulsen. For følgere er ikke alt.

Pape har blandt andet formået at positionere sig som en mere autentisk politiker end Mette Frederiksen, mener Jakob Linaa Jensen.

Det er muligvis en af grundene til, at Pape i flere målinger er blevet vurderet af danskerne som den mest troværdige statsministerkandidat.

- Det, der virker for Søren Pape Poulsen, er, at han har klarere budskaber end Jakob Ellemann-Jensen.

- Som jeg ser det, er han simpelthen en mere populær persona. Der synes jeg nok, at Ellemann har været lidt af en skuffelse.

Til gengæld forsøger Ellemann-Jensen sig med en strategi, der tidligere har virket for hans forgænger på V-formandsposten, Lars Løkke Rasmussen: interaktioner.

Og netop en mere eksperimenterede tilgang kan være med til at give ham et boost, mener Astrid Haug:

- Han skal måske kigge lidt på formen, om han kan forny sig der.

Det er måske lige i overkanten at sige, at valget og statsministerposten afgøres helt og aldeles på de sociale medier. Men tallene viser potentialet for partierne.

To tredjedele af vælgerbefolkningen anvendte sociale medier i valgkampene i 2015 og 2019.

- Jeg tror ikke, at det tal kommer så meget højere op. Men der er flere sociale medier i spil. I 2007 var det Facebook og kun Facebook, måske også YouTube. I 2011 kommer Twitter, i 2015 kommer Instagram og bliver i 2019 rigtig vigtigt.

- Det, der er nyt, er ikke et stigende forbrug af sociale medier, men mængden af medier, siger Jakob Linaa Jensen.

/ritzau/